Facultate
Caută
Close this search box.

Designul și practica cercetării sociologice aplicate

Informații utile

Număr de credite: 6

Cod: ALR1302

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 4, licență, Resurse umane

Curs:

1 Introducere în designul cercetării

Tematica și obiective

Resurse și bibliografie

Evaluare

 

R. Neuman, L. (1997) Social research methods. Qualitative and quantitative approaches, Allyn & Bacon, chapter 1: Science and research, pp. 1-17.[1]


2 Cunoaşterea umană. Modalităţi de cunoaştere.

Cercetarea ştiinţifică.

Definirea cercetării ştiinţifice.

Caracteristicile cercetării ştiinţifice.

Tipuri de cercetări.

Comunitatea ştiinţifică. Normele comunităţii.

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 1: Preparing research proposals and research design, pp. 12-34


3 Elementele unui design de cercetare socială.

O definire a designului de cercetare.

Elementele unui design de cercetare: Între contexte şi alegeri

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 1: Preparing research proposals and research design, pp. 12-34


4 Clasificarea designurilor de cercetare.

Designuri de tip experimental.

Tipuri de designuri experimentale: clasic, simple şi complexe.

Probleme cu privire la designul de tip experimental.

Analiza datelor experimentale.

Designuri de tip longitudinal

Tipuri de designuri longitudinale: prospective şi retrospective.

Probleme cu privire la designul de tip longitudinal.

Analiza datelor longitudinale.

Designuri de tip secţional.

Probleme cu privire la designul de tip secţional.

Analiza datelor secţionale.

Designuri de tip studiu de caz.

Probleme cu privire la designul de tip studiu de caz.

Analiza datelor studiu de caz.

 

O. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part II: Experimental designs, pp. 53-112, Part III: Longitudinal designs, pp. 113-146

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step II: Conceptualising a research design, pp. 71-100

O. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part IV: Cross-sectional designs, pp. 170-218, Part V: Case study designs, pp. 219-266

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step II: Conceptualising a research design, pp. 71-100


5 Tema cercetării. Aspecte generale.

Factorii ce determină alegerea unei teme de cercetare.

Paşi în formularea unei probleme de cercetare.

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 3: Research questions and objectives, pp. 58-84

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70

R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 4: The introduction, pp. 71-86, chapter 5: The purpose statement, pp. 87-104


6 Obiectivele cercetării.

Interogaţiile cercetării.

Aspecte generale.

Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o bună interogaţie.

Cum se pot dezvolta şi rafina interogaţiile de cercetare.

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70

R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 6: Research questions and hypotheses, pp. 105-118


7 Aspecte generale

Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză

Ipoteze inductive şi deductive

Testarea ipotezelor (alternative)

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70

R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 6: Research questions and hypotheses, pp. 105-118


8 Tipuri de strategii

Locul şi rolul strategiilor de cercetare

Clasificarea strategiilor de cercetare

Strategia inductivă

Strategia deductivă

Strategia retroductivă

Strategia abductivă

Alegerea strategiei de cercetare.

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 4: strategies for answering research questions, pp. 85-127


9 Tipuri de teorii

Relaţia dintre teorie şi cercetare

Tipuri de modele

Relaţia dintre teorii, modele şi strategii

Concepte şi variabile

Definirea operaţională a conceptelor

Variabilele

Unitatea de analiză

Relaţiile

Analiza cauzalităţii

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182

R. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part I: What is research design, pp. 1-52

R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 7: The use of theory, pp. 119-141, chapter 8: Definitions, limitations and significance, pp. 142-152


10 Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.

Raportul de cercetare. Structura unui raport.

 

O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 8: Sample research design, pp. 277-305

R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step V: Writing a research proposal, pp. 167-186, Step VIII: Writing a research report, pp. 241-250


11 Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare


Seminar:


Introducere în designul cercetării

Tematica și obiective

Resurse și bibliografie

Evaluare


Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă propusă de seminarist.

Discutarea designurilor propuse.

Compararea acestora cu designul realizat de un autor consacrat pe aceeaşi problemă de cercetare.


Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă aleasă de studenți.

Alegerea temei

Documentare

Realizarea designului

Discutarea în grup a designului de cercetare ales de fiecare echipă

Discutarea publică a designului de cercetare ales de fiecare echipă


Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.

Raportul de cercetare. Structura unui raport.


Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare


Obligatorie (suport de curs):

Vaus, D., 2001, Research Design in Social Research, London: Sage Publications

Blaikie, N., 2009, Designing Social Research, Cambridge: Polity Press


Suplimentară:

Bouma, G., Atkinson, G., 1995, A Handbook of Social Science Research, Oxford University Press

Creswell, J., 1994, Research Design. Qualitative and Quantitative Approaches, London: Sage Publications

Firebaugh, G., 2008, Seven rules for social research, Oxford: Princeton University Press

Kumar, R., 1996, Research Methodology. A Step-by-step Guide for Beginners, London: Sage Publications

King, G., Keohane, R., Verba, S., 2000, Fundamentele cercetării sociale, Iaşi: Polirom

Mărginean, I., 1999, Proiectarea cercetării sociologice, Iaşi: Polirom

Punch, K., 2000, Developing Effective Research Proposals, London: Sage Publications

Carter, G., 1998, Empirical Approaches to Sociology, Allyn and Bacon

Singleton, R., Straits, B., Straits, M., McAllister, R., 1988, Approaches to Social Research, Oxford University Press

Curs:

30% - Test grilă

bonus - 30%


Seminar:

20% - Discuții / Teme

50% - Proiect


Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre designul unei cercetări sociologice prin realizarea practică a unui proiect de cercetare, a unei cercetări şi a unui raport de cercetare.


Obiectivele specifice: Pe parcursul cursului vor fi dezbătute teme legate de realizarea unei propuneri de cercetare, definirea şi elementele unui design de cercetare socială, tipuri de designuri (experimental, longitudinal, secţional şi studiu de caz), problema de cercetare, interogaţiile, ipotezele şi obiectivele cercetării, strategia de cercetare şi tipuri de strategii (inductivă, deductivă, retroductivă, abductivă), concepte şi variabile, metode şi instrumente, surse, tipuri şi forme de date, analiza şi interpretarea datelor, structura unui raport de cercetare.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială