Număr de credite: 6
Cod: ALR1302
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 4, licență, Resurse umane
Curs:
1 Introducere în designul cercetării
Tematica și obiective
Resurse și bibliografie
Evaluare
R. Neuman, L. (1997) Social research methods. Qualitative and quantitative approaches, Allyn & Bacon, chapter 1: Science and research, pp. 1-17.[1]
2 Cunoaşterea umană. Modalităţi de cunoaştere.
Cercetarea ştiinţifică.
Definirea cercetării ştiinţifice.
Caracteristicile cercetării ştiinţifice.
Tipuri de cercetări.
Comunitatea ştiinţifică. Normele comunităţii.
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 1: Preparing research proposals and research design, pp. 12-34
3 Elementele unui design de cercetare socială.
O definire a designului de cercetare.
Elementele unui design de cercetare: Între contexte şi alegeri
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 1: Preparing research proposals and research design, pp. 12-34
4 Clasificarea designurilor de cercetare.
Designuri de tip experimental.
Tipuri de designuri experimentale: clasic, simple şi complexe.
Probleme cu privire la designul de tip experimental.
Analiza datelor experimentale.
Designuri de tip longitudinal
Tipuri de designuri longitudinale: prospective şi retrospective.
Probleme cu privire la designul de tip longitudinal.
Analiza datelor longitudinale.
Designuri de tip secţional.
Probleme cu privire la designul de tip secţional.
Analiza datelor secţionale.
Designuri de tip studiu de caz.
Probleme cu privire la designul de tip studiu de caz.
Analiza datelor studiu de caz.
O. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part II: Experimental designs, pp. 53-112, Part III: Longitudinal designs, pp. 113-146
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step II: Conceptualising a research design, pp. 71-100
O. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part IV: Cross-sectional designs, pp. 170-218, Part V: Case study designs, pp. 219-266
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step II: Conceptualising a research design, pp. 71-100
5 Tema cercetării. Aspecte generale.
Factorii ce determină alegerea unei teme de cercetare.
Paşi în formularea unei probleme de cercetare.
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 3: Research questions and objectives, pp. 58-84
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70
R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 4: The introduction, pp. 71-86, chapter 5: The purpose statement, pp. 87-104
6 Obiectivele cercetării.
Interogaţiile cercetării.
Aspecte generale.
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o bună interogaţie.
Cum se pot dezvolta şi rafina interogaţiile de cercetare.
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70
R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 6: Research questions and hypotheses, pp. 105-118
7 Aspecte generale
Condiţiile pe care trebuie să le îndeplinească o ipoteză
Ipoteze inductive şi deductive
Testarea ipotezelor (alternative)
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step I: Formulating a research problem, pp. 23-70
R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 6: Research questions and hypotheses, pp. 105-118
8 Tipuri de strategii
Locul şi rolul strategiilor de cercetare
Clasificarea strategiilor de cercetare
Strategia inductivă
Strategia deductivă
Strategia retroductivă
Strategia abductivă
Alegerea strategiei de cercetare.
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 4: strategies for answering research questions, pp. 85-127
9 Tipuri de teorii
Relaţia dintre teorie şi cercetare
Tipuri de modele
Relaţia dintre teorii, modele şi strategii
Concepte şi variabile
Definirea operaţională a conceptelor
Variabilele
Unitatea de analiză
Relaţiile
Analiza cauzalităţii
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 5: Concepts, theories, hypotheses, and models, pp. 128-182
R. Vaus, D. (2001) Research Design in Social Research, Sage Publications, London, Part I: What is research design, pp. 1-52
R. Creswell, J. (2003) Research design. Qualitative, quantitative and mixed methods approaches, Sage Publications, London, chapter 7: The use of theory, pp. 119-141, chapter 8: Definitions, limitations and significance, pp. 142-152
10 Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.
Raportul de cercetare. Structura unui raport.
O. Blaikie, N. (2000) Designing social research, Polity Press, Cambridge, chapter 8: Sample research design, pp. 277-305
R. Kumar, R. (1996) Research methodology. A step-by-step guide for beginners, Sage Publications, London, Step V: Writing a research proposal, pp. 167-186, Step VIII: Writing a research report, pp. 241-250
11 Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare
Seminar:
Introducere în designul cercetării
Tematica și obiective
Resurse și bibliografie
Evaluare
Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă propusă de seminarist.
Discutarea designurilor propuse.
Compararea acestora cu designul realizat de un autor consacrat pe aceeaşi problemă de cercetare.
Realizarea unui design de cercetare în echipă, pe o temă aleasă de studenți.
Alegerea temei
Documentare
Realizarea designului
Discutarea în grup a designului de cercetare ales de fiecare echipă
Discutarea publică a designului de cercetare ales de fiecare echipă
Proiectul de cercetare. Structura unui proiect.
Raportul de cercetare. Structura unui raport.
Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare
Obligatorie (suport de curs):
Vaus, D., 2001, Research Design in Social Research, London: Sage Publications
Blaikie, N., 2009, Designing Social Research, Cambridge: Polity Press
Suplimentară:
Bouma, G., Atkinson, G., 1995, A Handbook of Social Science Research, Oxford University Press
Creswell, J., 1994, Research Design. Qualitative and Quantitative Approaches, London: Sage Publications
Firebaugh, G., 2008, Seven rules for social research, Oxford: Princeton University Press
Kumar, R., 1996, Research Methodology. A Step-by-step Guide for Beginners, London: Sage Publications
King, G., Keohane, R., Verba, S., 2000, Fundamentele cercetării sociale, Iaşi: Polirom
Mărginean, I., 1999, Proiectarea cercetării sociologice, Iaşi: Polirom
Punch, K., 2000, Developing Effective Research Proposals, London: Sage Publications
Carter, G., 1998, Empirical Approaches to Sociology, Allyn and Bacon
Singleton, R., Straits, B., Straits, M., McAllister, R., 1988, Approaches to Social Research, Oxford University Press
Curs:
30% - Test grilă
bonus - 30%
Seminar:
20% - Discuții / Teme
50% - Proiect
Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre designul unei cercetări sociologice prin realizarea practică a unui proiect de cercetare, a unei cercetări şi a unui raport de cercetare.
Obiectivele specifice: Pe parcursul cursului vor fi dezbătute teme legate de realizarea unei propuneri de cercetare, definirea şi elementele unui design de cercetare socială, tipuri de designuri (experimental, longitudinal, secţional şi studiu de caz), problema de cercetare, interogaţiile, ipotezele şi obiectivele cercetării, strategia de cercetare şi tipuri de strategii (inductivă, deductivă, retroductivă, abductivă), concepte şi variabile, metode şi instrumente, surse, tipuri şi forme de date, analiza şi interpretarea datelor, structura unui raport de cercetare.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74