Număr de credite: 6
Cod: ALR1102
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 1, licență, Resurse umane
Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus
Curs
1 Introducere tematică și obiective resurse și bibliografie evaluare
2 Cunoaşterea socialului cunoaştere comună vs. cunoaştere ştiinţifică; specificul cunoaşterii sociale; metodele de cercetare socială; calitativ şi cantitativ; etica şi politica cercetării sociale.
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 1, subcap. 1-4 (p. 9-31).
O: Practica cercetării sociale: cap. 1 (p. 27-63) şi 3 (p. 102-134).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 1 (13-30).
3 Pregătirea cercetării
tema de cercetare
bibliografia
întrebările de cercetare
ipotezele cercetării
operaţionalizarea conceptelor
alegerea metodelor şi tehnicilor de cercetare
construcţia instrumentelor
realizarea eşantionului
selecţia şi instruirea operatorilor
Culegerea datelor
studiul pilot
culegerea propri-zisă
Analiza şi interpretarea datelor
verificarea datelor
reducerea datelor
analiza primară
analiza de profunzime
realizarea raportului de cercetare
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7 (p. 223-256).
O: Practica cercetării sociale: cap. 4 (p. 135-178).
R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 3 (p. 101-140)
4 Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare
analiza teoretică a conceptelor
dimensiuni, indicatori şi indici ai conceptelor
validitatea şi fidelitatea indicatorilor
evaluare vs. măsurare
scale de evaluare
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7, subcap. 1 (p. 225-230).
O: Practica cercetării sociale: cap. 5 (p. 179-219).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 3 (61-76).
R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 5 (p. 163-186).
5 Indici, scale, tipologii:
definire
exemple
mod de contrucţie
O: Practica cercetării sociale: cap. 6 (p. 220-254).
R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 6 (187-250).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 4 (77-88).
6 Ancheta
specificul metodei
sondajul de opinie
tehnici de anchetă (faţă în faţă, telefon, poştă, internet)
avantaje şi dezavantaje
critici aduse metodei anchetei
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 2, subcap. 1-5 (p. 57-84).
O: Practica cercetării sociale: cap. 9 (p. 338-392).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 6 (105-148).
7 Construcţia chestionarului:
logica chestionarului
tipuri de întrebări (în funcţie de conţinut, în funcţie de modalitatea de
înregistrare a răspunsurilor)
formularea întrebărilor
numărul şi ordinea întrebărilor
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 3 (p. 95-122).
O: Practica cercetării sociale: cap. 9 (p. 338-392).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 6 (105-148)
8 Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje:
erori legate de eşantionare
problema non-răspunsului
erori legate de construcţia chestionarului
erori datorate operatorilor
erori datorate respondenţilor şi contextului social
erori legate de prelucrarea datelor
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 4 (p. 123-158).
9 Eşantionarea
populaţia de referinţă
definirea eşantionării
reprezentativitate
cadrul de eşantionare
tipuri de eşantioane (probabiliste vs. neprobabiliste)
aspecte practice ale eşantionării
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 5 (p. 159-192).
O: Practica cercetării sociale: cap. 7 (p. 255-308).
R: Proiectarea cercetării sociologice: cap. 4 (141-162).
10 Analiza de conţinut
definire și obiective
unitatea de analiză
grila de analiză
codarea documentelor sociale
eşantionarea
avantaje şi dezavantaje
O: Practica cercetării sociale: cap. 11 (p. 438-450).
O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 5 (120-143).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 11 (263-282).
11 Experimentul:
definire și obiective
logica experimentului
tipuri de experimente
selectarea respondenţilor
avantaje şi dezavantaje
O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 6 (144-1165).
O: Practica cercetării sociale: cap. 8 (p. 309-337).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 9 (195-234)
12 Observaţia structurată
definire și obiective
etapele realizării unei observaţii structurate
grila de observaţie
eşantionarea
avantaje şi dezavantaje
O: Social Research Methods: cap. 8 (164-180).
O: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 8 (177-194).
R: Metodologia cercetării sociologice: cap. 9 (351-385).
13 Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale
definire și obiective
avantaje şi dezavantaje
O: Practica cercetării sociale: cap. 11 (p. 451-471).
O: Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică: cap. 5 (120-143).
R: Social Research Methods: cap. 10 (200-217).
R: Iniţiere în cercetarea sociologică: cap. 10 (235-262).
14 Raportul de cercetare
structură
reguli de editare şi tehnoredactare
modalităţi de prezentare a datelor
prezentarea şi discutarea unor rapoarte de cercetare publice
surse de informare şi date (Internet, baze electronice cu reviste, cercetări
naţionale şi comparative, etc.)
O: Ancheta sociologică şi sondajul de opinie: cap. 7, subcap. 2.4 (p. 250-256).
O: Practica cercetării sociale: cap. 17 (p. 641-676).
R: Social Research Methods: cap. 24 (489-504).
Seminar
Introducere
tematică și obiective
resurse și bibliografie
evaluare
Operaționalizarea conceptelor
oferirea de exemple diverse și discutarea lor
operaționalizarea unor concepte din științele sociale
Familiarizarea cu instrumentele de cercetare ale metodelor
chestionar
grilă de analiză
grilă de observație
Realizarea unor instrumente de cercetare
chestionar
grilă de analiză
grilă de observație
Proiectul de cercetare; structura unui proiect.
Raportul de cercetare; structura unui raport.
Prezentarea și discutarea rapoartelor de cercetare
Obligatorie (suport de curs; doar temele menționate mai sus):
Rotariu, Traian şi Iluţ, Petru. 2006. Ancheta sociologică şi sondajul de opinie. Iaşi: Polirom.
Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale. Iaşi: Polirom.
Opțională - Română:
Chelcea, Septimiu. 2001. Metodologia cercetării sociologice. Bucureşti: Editura Economică.
Chelcea, Septimiu. 2004. Iniţiere în cercetarea sociologică. Bucureşti: Comunicare.ro.
De Singly, Francois. 1998. Chestionarul. În de Singly, Francois; Blanchet, Alain; Gotman, Anne şi Kaufmann, JeanClaude. 1998. Ancheta şi metodele ei. Iaşi: Polirom. pp. 17-107.
Mărginean, Ioan. 1999. Proiectarea cercetării sociologice. Iaşi: Polirom.
Moscovici, Serge şi Buschini, Fabrice. 2007. Metodologia ştiinţelor socioumane. Iaşi: Polirom.
Rotariu, Traian. 1991. Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică. Cluj-Napoca: UBB.
Opțională - Engleză:
Babbie, Earl. 2004. The Practice of Social Research. 10th ed. Wadsworth.
Bryman, Alan. Social Research Methods. 2nd ed. Oxford.
Alston, Margaret şi Bowles, Wend. 2003. Research for Social Workers. 2nd ed. Allen & Unwin.
Curs
Seminar/laborator
Obiectivul general al disciplinei: Cunoaşterea și utilizarea practică a principalelor metode și tehnici de cercetare socială.
Obiectivele specifice: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre metodele de cercetare a socialului. Identificarea şi descrierea principalelor elemente ale unui proces de cercetare în ştiinţele sociale. Capacitatea de a oferi exemple practice ale fiecărei metode şi tehnici de cercetare. Capacitatea de a aplica practic cunoştinţele teoretice relativ la metode, tehnici și instrumente de cercetare.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74