Număr de credite: 6
Cod: AMR9011
Predare: lucrare practică 2h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul Asistenţă socială în spaţiul justiţiei. Probaţiune şi mediere
Legislaţia şi sistemul de probaţiune din România. Roluri profesionale ale consilierului de probaţiune;
Activităţile şi metodologia serviciilor de probaţiune: Activitatea de probaţiune la instanţă ( în faza de urmărire penală, în faza de judecată, de executare a pedepsei). Referatul de evaluare
Activitatea de supraveghere - cine se află în supraveghere, proceduri şi documente specifice;
Etapele procesului de supraveghere;
Evaluarea riscului de recidivă;
Activitatea de asistenţă şi consiliere; categorii de persoane asistate; rolul asistării şi consilierii;
Raportul control vs asistare, ambivalenţa de rol a consilierului de probaţiune
Evaluarea, procedurile şi documentele specifice activităţii de asistenţă şi consiliere;
Activitatea din penitenciar a consilierilor de probaţiune;
Asistarea victimelor anumitor infracţiuni comise cu violenţă ( L. 211/2004);
Modificari aduse de noul Cod penal în ce priveşte metodologia activităţii serviciilor de probaţiune;
Aplicaţii pe studii de caz.
Obseravrea activității consilierilor de probațiune și a specialiștilor din penitenciar.
Obseravrea activității consilierilor de probațiune și a specialiștilor din penitenciar.
Bibliografie
· Dumitraşcu, L., Schiaucu, V., ( 2008). Supravegherea in comunitate. în Schiaucu V., Canton, R.,. Manual de probatiune(pg.156-191). Bucuresti, Euro Standard, p. 156-191
· Durnescu, I. (2001). Activitatea consilierului de reintegrare socială şi supraveghere la instanţă. În I. Durnescu (edt.), Manualul consilierului de reintegrare socială si supraveghere (pg. 346-357). Craiova: Themis.
· Durnescu, I., (coord.) (2011). Probaţiunea. Teorii, legislaţie şi practică, POLIROM cap.12 , p.271-274
· Foucault, M., 1997, A supraveghea şi a pedepsi, (pg. 165-198;343-375) Editura Humanitas, Bucureşti
· Ghedeon, R., Groza, D.,(2008). Asistarea persoanelor condamnate, în V. Schiaucu , & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 192-217). Bucureşti: Euro Standard.
· Goffman , E., (2004). Aziluri, Polirom, cap. Despre carateristicile instituţiilor totale (p.13-104)
· Păsărică, R., & Mitricuna, B. (2008). Colectare de date şi diagnoză. În V. Schiaucu , & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 316-328). Bucureşti: Euro Standard.
· McNeill, Beyens, K., (2013) (eds). Offender Supervision in Europe, London:PalgraveMacmillan
· Poledna., S., (2001). Probaţiunea în România. Politici, legislaţie, proceduri, Editura Presa Univer Poledna, S., (coord.), (2002). Modalităţi de intervenţie psihosocială în activitatea de probaţiune, Presa Universitară Clujeană, Cluj-Napoca.
· Poledna, S. (2008). Valori, principii şi competenţe profesionale în probaţiune. În V. Schiaucu, & R. Canton, Manual de probaţiune (pg. 26-41). Bucureşti: Editura Euro Standard.
· Rokkan,T. Phillips,J. Poledna, S.Lulei,M. Kensey,A. 2015. How was your day? Exploring a day in the life of probation workers across Europe using practice diaries, in European Journal of Probation, december , 7: 201-217.
· Schiaucu V., Canton R. (coord.) (2008). Manual de probaţiune, Editura Euro Standard
· Szabo A., (2009). Perspective ale dezvoltării instituţiei probaţiunii în România, Editura Universităţii din Bucureşti
Legislaţie
· Ordonanţa Guvernului nr. 92/2000 privind organizarea şi funcţionarea serviciilor de reintegrare socială a infractorilor şi de supraveghere a executării sancţiunilor neprivative de libertate
· Legea 211/2004 privind unele măsuri pentru asigurarea protecţiei victimelor infracţiunilor ;
· Legea 123/2006 privind statutul personalului din serviciile de probaţiune
· Legea 286/2009 -Noul Cod Penal
· Legea nr. 187/2012 pentru punerea în aplicare a Legii nr. 286/2009 privind Codul penal
· Legea 252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune
· Hotărârea Guvernului nr.1079/2013 pentru aprobarea regulamentului de aplicare a dispoziţiilor Legii252/2013 privind organizarea şi funcţionarea sistemului de probaţiune.
60% Colocviu
40% Reflectarea critică asupra experienței de învățare prin practică.
Obiectivul general al disciplinei:
- Intelegerea specificului institutiei probatiunii (inclusiv cadrul legal și fundamentul legislativ) in cadrul sistemului de justitie din Romania;
- Identificarea si observarea competentelor specifice necesare pentru desfasurarea fiecarei activitati , de catre consilierii de probatiune;
- Formarea principalelor deprinderi practice pliate pe principalele activtăți de probațiune.
Obiectivele specifice:
- Intelegerea specificului activitatilor proprii institutiei probatiunii; functiile fiecareia in raport cu scopul probatiunii;
- Înțelegerea aspectelor de deontologie profesională specifice muncii de probațiune
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74