Număr de credite: 5
Cod: ALR1304
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 3, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane
Curs:
1 Introducere în problematica cercetării calitative în științele sociale
2 Relatia dintre teorie si cercetare in stiintele sociale
3 Cercetarea calitativa si cercetarea cantitativa in stiintele sociale
4 Proiectarea cercetarii: Cadrele generale ale proiectării unei cercetări calitative
5 Proiectarea cercetarii: Întrebările de cercetare calitativă
6 Proiectarea cercetarii: Selectia subiectilor
6 Interviul calitativ: Metoda interviului calitativ
7 Interviul calitativ: Pregatirea interviurilor individuale
8 Interviul calitativ: conducerea convorbirilor, inregistrarea, transcrierea si reflectia asupra interviurilor
9 Focus-grupul: tehnica focus grup
10 Focus-grupul: moderarea discutiilor, inregistrarea, transcrierea si reflectia in cazul focus-grupurilor
11 Observatia calitativa: metoda observatiei
12 Analiza calitativa a documentelor
13 Sinteza: Metodele calitative în cercetarea socială
Seminar:
1 Introducere în problematica cercetării calitative în științele sociale
2 Tehnica observatiei -modulul 1
3 Tehnica observatiei -modulul 2
4 Tehnica observatiei – modulul 3
5 Tehnica interviului – modulul 1 – o conversatiei cu scop
6 Tehnica interviului – modulul 2 – ghidul de interviu
7 Interviul calitativ: conducerea convorbirilor, inregistrarea, transcrierea si reflectia asupra interviurilor. Interviul calitativ: Metoda interviului calitativ
8 Focus-grupul: tehnica focus grup
9 Focus-grupul: moderarea discutiilor, inregistrarea, transcrierea si reflectia in cazul focus-grupurilor
10 Analiza datelor calitative - introducere
11 Analiza datelor calitative - codarea
12 Analiza datelor calitative - generalizarea
13 Cum gandim si redactam un studiu: scrierea in sociologie
14 Sinteza: Metodele calitative în cercetarea socială.
Agabrian, Mircea (2004) Cercetarea calitativă a socialului, Iaşi: Institutul European. (Cap.2. Structura și elementele designului cercetării, pp.14-42; Cap. 3. Strategiile esantionarii in cercetarea calitativa, pp.43-53; Cap.5. Interviul calitativ, pp. 69-111; Cap.6. Focus grup, pp. 112-122).
Flick, Uwe (2009) An Introduction to Qualitative Research, London: Sage. (Ch.19. Using documents as data, pp.255- 261; Ch. Qualitative Online Research: Using the Internet, pp.264-279)
Iluţ, Petru (1997) Abordarea calitativă a socioumanului, Iaşi: Polirom. (Subcap. 1.3.Natura socioumanului si a cunoasterii sale, pp. 24-37; Subcap.2.2. Observaţia, pp. 76-85)
Krueger, Richard A.; Casey, Mary Anne (2005) Metoda focus grup: Ghid practic pentru cercetarea aplicată, Iaşi: Polirom. Paginile 20-35 (cap.1. O vedere de ansamblu a focus grupurilor); 38-49 (cap.2. Planificarea studiului realizat prin metoda focus grup); 58-66 și 77-90 (cap.3. Elaborarea unui demers interogativ); 94-115 (cap.4. Participanții la un focus grup); 124-142 (cap. 5. Abilitățile de moderare).
Peretz, Henri (2002) Metodele în sociologie: Observaţia, Iaşi: Editura Institutului European. Paginile 29-50 (cap.I. Observaţia directa) și 101-117 (cap.IV. Redactarea notelor de observaţie)
Curs:
50% examen scris
Seminar:
50% prezentari individuale
Obiectivul general al disciplinei:
Principalul obiectiv al cursului este acela de a le furniza studenţilor termenii de bază ai cunoasterii sociale interpretative si a se apropia de gandirea si conceperea unui plan de cercetare bazat pe empatie si Verstehen-ul weberian
Obiectivele specifice:
Intre obiectivele secundare se numără exersarea catorva dintre abilitatile necesare pentru a efectua observatia, interviul sau analiza documentelor, in contextul unui proiect de cercetare unitar al intregului curs, in care fiecare dintre student va fi solicitat sa aplice o serie de metode calitative de-a lungul semestrului, si sa contribuie la analiza datelor adunate de el/ea si ceilalti colegi.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74