Număr de credite: 5
Cod: ALR2401
Predare: curs 2h, lucrare practică 2h
Limba de predare: română
Tip: semestrul 4, nivel licenţă, specializarea Asistenţă Socială
Curs
Introducere
1. Încadrarea muncii cu grupul din perspectiva nivelelor de intervenție în asistența socială (AS), între nivelul individual și familial de intervenție și intervenția în comunitate. Recapitularea metodelor de intervenție învățate (interviul și consilierea, consilierea și terapia familială), ca punct de plecare în abordarea intervenției de grup și a deprinderilor de lider în munca cu grupul în domeniul AS;
2. Istoricul apariției muncii cu grupul în AS (elemente privind evoluția grupurilor în Anglia, SUA și Canada); contexte în care se recomandă lucrul cu grupul în AS;
3. Definiții ale grupului.
Tipuri de grupuri în asistența socială
4. Modalități de clasificare a grupurilor în AS (în funcție de domeniul AS – grupuri în domeniul sănătății, pe problematica violenței, în cadrul comunității etc.; în funcție de scop – educațional, de socializare, de tratare a unor probleme specifice etc.);
5. Tipuri de grupuri (de ex., grupuri recreative; grupuri educaţionale şi de dezbatere/ discuţie; grupuri pentru rezolvarea de probleme şi luarea deciziei; grupuri de suport sau autoajutorare; grupuri de socializare; grupuri terapeutice.
Concepte și abilități în lucrul cu grupurile
6. Grupuri de referință și membri de grup;
7. Sarcini, roluri, conducerea și puterea în cadrul grupurilor;
8. Abilități de asistare și influențare exercitate în calitate de lider;
9. Tipologii de membri ai grupului: voluntari sau mandatați; ambivalenți, conflictuali;
10. Conformitate, competiție și cooperare în cadrul grupurilor.
11. Modele de etape ale dezvoltării grupului
(după Garland, Jones și Kolodny; Tuckman; Northen și Kurland; Bales)
Factori importanți în organizarea grupurilor
12. Scopuri, compoziţie, mărime, durată;
13. Etape în organizarea grupurilor (selecția și primirea membrilor, evaluarea inițială și planificarea activităților, dezvoltarea grupului și intervenția, evaluarea finală și terminarea);
14. Particularităţi ale lucrului cu diferite categorii de grupuri.
Laborator
1. Laborator introductiv
a. Prezentarea tematicii de laborator, a bibliografiei, a modalităţilor de desfăşurare și de realizare a sarcinilor de laborator (întocmirea planului unei activități de grup; pregătirea și exersarea rolului de lider de grup; completarea fișei de autoevaluare inițială și finală; evaluarea pe parcurs);
b. Completarea asistată de profesor a fișei de autoevaluare inițială.
2. a. Identificarea și evaluarea propriilor valori și preferințe, dar și a temerilor, stereotipurilor și prejudecăților în ceea ce privește lucrul cu grupurile;
b. Rolul de autoritate al liderului de grup – exerciții de reflecție privind autoritatea liderului de grup.
3. a. Abordarea aspectelor legate de pregătirea primei întâlniri de grup (pregătirea locației și a mijloacelor necesare pentru activitățile de grup; selecția jocurilor sociometrice, a jocurilor de icebreaking; stabilirea regulilor de grup etc.);
b. Experimentarea calității de membru de grup (prezentarea membrilor, elemente de sociometrie, discutarea și clarificarea limitelor confidențialității în cadrul grupului, prelucrarea experienței).
4. Autocunoaștere și intercunoaștere:
a. Elemente de psihodramă: jocul de rol – experimentarea diferitelor roluri sociale și profesionale; valențele educative și formative ale jocului de rol;
b. Lucrul în perechi, comunicarea în cadrul grupului; prelucrarea experienței în diadă și în grupul lărgit.
5. Experimentarea rolului de membru de grup, de lider și co-lider în contextul unui grup de sprijin pe o problemă/ nevoie comună identificată în grupurile mici de studenți (5 sau 6 membri pe grup);
Pregătirea pentru abordarea experimentală de către studenți a rolului de lider de grup: formarea echipelor de coliderat, alegerea temelor și a tipurilor de grup cu care va lucra fiecare echipă de colideri; planificarea activităților
6-13. Conducerea grupului de către studenți (tipuri de grupuri la alegere: grup de dezbatere; grup de decizie și rezolvare de probleme; grup de socializare; grup de auto-ajutorare; grup educativ și de formare a abilităților; grup de sensibilizare/ dezvoltare personală)
14. a. Autoevaluarea activității de laborator. Împărtășirea experienței: achiziții profesionale și personale, împliniri versus frustrări, respectiv satisfacții versus insatisfacții;
b. Feedback la testul de evaluare pe parcurs a cunoștințelor și abilităților în lucrul cu grupurile.
Bibliografie selectată tematic (pentru examenul de licență)
1. Definirea grupurilor. Tipuri de grupuri utilizate în asistenţa socială. Analiza comparativă a diferitelor tipuri de grupuri după diferite criterii: scop, efecte, membri de grup, competențe ale liderului de grup, aspecte controversate.
Amado, Gilles; Guittet, Andre (2007). Psihologia comunicării în grupuri. Iași: Polirom, pp. 202-205, 224-233.
Neculau, Adrian (2007). Dinamica grupurilor și a echipei. Iași: Polirom, pp. 27-30, 51-54.
Visscher, De Pierre; Neculau, Adrian (2001). Dinamica grupurilor, Iași: Polirom, pp. 592-614.
2. Elemente de dinamică a grupurilor: etape și procese în formarea grupurilor, roluri sarcină şi roluri de susţinere, teorii ale conducerii grupurilor, fundamentele puterii în grup, conformarea, competiţia şi cooperarea în grup, controversă și creativitate în grup, abordarea conflictelor în cadrul grupului, comportamente perturbatoare în grup.
Amado, Gilles; Guittet, Andre (2007). Psihologia comunicării în grupuri. Iași: Polirom, pp. 93-106.
Neculau, Adrian (2007). Dinamica grupurilor și a echipei. Iași: Polirom, pp. 122-134.
Visscher, De Pierre; Neculau, Adrian (2001). Dinamica grupurilor. Iași: Polirom, pp. 331-358.
3. Organizarea grupurilor, începerea şi derularea intervenţiei în grup
Amado, Gilles; Guittet, Andre (2007). Psihologia comunicării în grupuri. Iași: Polirom, pp. 72-74, 80-87.
Neculau, Adrian (2007). Dinamica grupurilor și a echipei. Iași: Polirom, pp. 111-129.
Visscher, De Pierre; Neculau, Adrian (2001). Dinamica grupurilor. Iași: Polirom, pp. 251-265.
4. Abilități de conducere și de consiliere în grup
Ivey, Allen E.; Gluckstern, Norma; Ivey, Mary Bradford (2002). Abilitățile consilierului: abordarea din perspectiva microconsilierii. Oradea: Editura Universității din Oradea.
Pânișoară, Ion-Ovidiu (2008). Comunicarea eficientă. Iași: Polirom.
Bibliografie opțională (Bibliografie generală recomandată studenților)
Curșeu, Petru Lucian (2007). Grupurile în organizații. Iași: Polirom.
Bibliografie suplimentară în limba engleză:
Doel, Mark (2006). Using Groupwork. New York: Routledge.
Bibliografie selectivă pentru laborator:
Bourhis, R.Y.; Leyens, J.-P. (Eds.) (1997). Stereotipuri, discriminare şi relaţii intergrupuri (trad. de Doina Tonner), Iaşi: Ed. Polirom.
Schopler, J.H.; Galinsky, M.J. (1995). Group Practice Overview. In Encyclopedia of Social Work (pp. 1129-1143), 19th Edition, Washington: NASW Press.
Toseland, R.W.; Rivas, R.F. (2017). An Introduction to Group Work Practice, 8th edition, Boston: Pearson Education, Inc.
Zastrow, C.H. (2015). Social Work with Groups. A Comprehensive Worktext. Stamford: Cengage Learning.
Curs
30% Test de cunoștințe
Laborator
20% sarcină în pereche
30% sarcină în pereche (lider / co-lider)
20% test parțial scris (sarcină individuală)
Obiectivul general al disciplinei: Dobândirea unui set de valori, cunoştinte, deprinderi în vederea lucrului cu grupurile.
Obiectivele specifice: Cunoaşterea principalelor concepte şi abordări teoretice referitoare la utilizarea grupurilor în asistenţa socială;
Cunoaşterea şi deprinderea principalelor abilităţi necesare în lucrul cu grupurile;
Înţelegerea particularităţilor lucrului cu diferite tipuri de grupuri și categorii de beneficiari în cadrul grupurilor.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74