Număr de credite: 7
Cod: ALR3601
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 6, licență, Antropologie, opțional Sociologie
Curs:
1. Introducere: scurt istoric al studierii relaţiilor interetnice şi varietatea abordărilor şi perspectivelor. Prezentarea ramurii disciplinare, a cursului, clarificarea așteptărilor.
2. Rasă şi rasism Conceptul biologic de rasă. Rasismul științific. Ideologia și politica rasistă (eugenia).Rasismul contemporan
3. Etnicitatea. Istoricul conceptului de etnic. Perspective teoretice în definiția etnicității: obiectiv versus subiectiv (Isajiw, Anderson), dimensiune a structurării sociale versus etnicitate simbolică (Alba), primordial (Geertz) versus situațional.
4. Perenialism (A.D. Smith) versus modernism (Gellner, Hobsbawm, Anderson), esențialist versus constructivist (Barth).
5. Categorizarea şi calsificarea etnică. Pluralismul categoriilor şi ordonarea lor ca act de control social. Variabilitatea logicilor şi criteriilor de clasificare etnică. Recensământ şi înregistrarea etnicităţii.
6. Stereotipia. Imaginea celuilalt ca produs cultural. Imagologie. Reprezentări sociale: categorii şi stereotipii etnice. Funcţiile stereotipurilor. Stereotipia şi distorsionarea percepţiei.
7. Prejudecata. Definiţii şi nuanţări conceptuale. Allport: forme ale manifestării prejudecăţilor. Prejudecăţi manifeste şi subtile. Prejudecata din perspectiva teoriei Mertoniene a acțiunii sociale.
8. Teorii ce explică amplificarea fenomenului prejudecăţii. Teorii cultural istorice (Emergența etnnocentrismului, politicile memoriei. Teorii socio-demografice (pragul demografic, conflicta asupra resurselor)
9. Teorii socio-demografice (particularități, ale organizării sferei publice, piața segmentată a forței muncii, ideologiile structurate). Teorii psihologice (grupul de referință, personalitatea autoritariană).
10. Discriminarea. Discriminarea și idealul modern de egalitate. Dezvoltarea idei de discriminare și dezvoltarea instituție cetățeniei (T. H. Marshall). Sistemul de protecție împotriva discriminării din România.
11. Analiza fenomenului discriminării. Tipologiile discriminării: subiectiv versus calificat. Acte calificate versus consecinţe. Izolat versus instituţionalizat.
12. Conceptul de minoritate. Perspective demografice și sociologice. Tipologia lui Schermehorn. Minoritate și poziție de putere, minoritate și status social.
13. Minoritate Sistem stratificare și minoritate. Reacții psiho-sociale la situația de minoritate. Minoritatea romilor din România.
14. Sinteză, pregătirea examenului.
Todorov, Tzvetan (1999[1989]) Noi şi ceilalţi Iaşi: Institutul European, pp. 36-57.
Nastasă, Lucian & Salat Levente coord. (2000) Relaţii interetnice în România
postcomunistă Cluj-Napoca: Fundaţia CRDE, pp. 73-82, 133-162, 253-388.
Waltzer, Michael (2002) Despre tolerare Iaşi: Institutul European, pp.14-33
Marger, Martin M, (1991): Race and ethnic relations Belmont: Wadsworth Publishing
Company, pp. 1-150.
Eriksen, Thomas Hyland (2001) Small Places, Large Issues - An Introduction to Social
and Cultural Anthropology London, Sterling (Virginia): Pluto Press, pp. 261-293.
Horváth István (1996) 'Relaţii interetnice' -in Rotariu T. & Ilut P (coord.) Sociologie .,
Cluj-Napoca: Editura Mesagerul, 1996, pp. 346-364
Rex, John (1998). Rasă şi etnie Bucureşti: Editura Du Style.
Schnapper, Dominique/Bachelier, Christian (2001) Ce este cetăţenia? Polirom, pp.138-
140.
Merton, Robert K. (1976) Discrimination and the American Creed In Merton, Robert K.
Sociologycal Ambivalence and Other Essays New York: The Free Press, pp. 189-199.
Chiriac, Marian (2005) Provocările diversităţii. Politici Publice privind minorităţile
naţionale şi religioase din România Cluj: Centrul de Resurse pentru Diversitate
Etnoculturală. pp. 34-43.
Olivera, M., (2012). Romanes tradiția integrării la romii gabori din Transilvania. ClujNapoca: Editura ISPMN. Pp. 53-67
Horváth I. (1995) 'Conceptia lui Max Weber despre etnicitate' in Rotaru T., Poledna R. şi
Roth A. (ed.) Studii weberiene Cluj Napoca: Clusium, pp. 230-241
Anderson, Benedict (2000[1983]) Comunităţi imaginate Bucureşti: Editura Integral, pp. 7-
49;
Gellner, Ernest. 2001. "Naţionalismul şi cele două forme de coeziune ale societăţii
100 % Examen scris
Obiectivul general al disciplinei: Dezvoltarea la studenţi a unor abilităţi analitice necesare înțelegeri unor aspecte problematice ale diversității etnice
Obiectivele specifice: Însușirea unei terminologii specifice necesare analizei unor procese și fenomene sociale legate de diversitatea etnică Capacitatea de a contura soluții pentru a gestiona anumite probleme legate de diversitatea etno-culturală. Dezvoltarea unui sistem de valori centrate pe toleranță și înțelegere.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74