Număr de credite: 7
Cod: ALR1102
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 1, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane
Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus
Curs
1 Introducere
• Tematica generală a cursului
• Obiective
• Resurse și bibliografie
• Modalitatea de evaluare
2. Cunoaşterea socialului
• Cunoaştere comună versus cunoaştere ştiinţifică;
• Metodele de cercetare socială;
• Calitativ versus cantitativ (o falsă opoziție);
3. Etapele cercetării
• Pregătirea cercetării: tema de cercetare;bibliografia; întrebările de cercetare/ ipotezele cercetării; operaţionalizarea conceptelor; alegerea metodelor şi tehnicilor de cercetare; construcţia instrumentelor; realizarea eşantionului; echipa de cercetare (și culegere a datelor).
• Culegerea datelor
• Analiza şi interpretarea datelor: verificarea datelor; reducerea datelor; analiza primară; analiza de profunzime; realizarea raportului de cercetare
4. Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare
• dimensiuni, indicatori şi indici ai conceptelor
• validitatea şi fidelitatea indicatorilor
• evaluare vs. măsurare
• scale de evaluare
5. Ancheta sociologică
• specificul anchetei sociologice
• sondajul de opinie
• tehnici de anchetă (faţă în faţă, telefon, poştă, internet)
• avantaje şi dezavantaje ale anchetelor sociologice
• critici aduse metodei anchetei sociologice
6. Construcţia chestionarului
• logica construirii chestionarului
• tipuri de întrebări (în funcţie de conţinut, în funcţie de modalitatea de înregistrare a răspunsurilor)
• formularea întrebărilor
• numărul şi ordinea întrebărilor. Discuții plecând de la chestionarele deja validate și testate empiric
7. Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje
• erori legate de eşantionare
• problema non-răspunsului
• erori legate de construcţia chestionarului
• erori datorate operatorilor
• erori datorate respondenţilor şi contextului social erori legate de prelucrarea datelor
8. Eşantionarea
• Logica eșantionării
• Tipuri de eșantioane
• Reprezentativitatea eșantionului
• Populația de referință Cadrul de eșantionare
9. Analiza de conţinut
• Definiții și cadre specifice de utilizare
• Unitatea de analiză
• Construcția grilei de analiză
• Codarea documentelor sociale
10. Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale
• Definire și obiective
• Avantaje şi dezavantaje
• Exemple din cercetări consacrate
11. Observaţia structurată și semistructurată
• definire și obiective
• etapele realizării unei observaţii structurate
• grila de observaţie
• cadre de eşantionare
• avantaje şi dezavantaje
12. Experimentul
• Definire și obiective; logica experimentului
• Tipuri de experimente
• Modalități de selectare a respondenţilor
• Avantaje şi dezavantaje ale metodei
13. Raportul de cercetare
• Structura unui raport de cercetare
• Reguli de editare şi tehnoredactare
• Modalităţi de prezentare a datelor în funcție de scopul cercetării și beneficiar
• Prezentarea şi discutarea unor rapoarte de cercetare publice
14. Anchete sociologice
• Utilizarea metodologiei clasice - exemple
• Utilizarea metodologiei inovatoare - exemple
Seminar
S1 - Introducere Modalități de evaluare la seminar. Cerințe privind realizarea și redactarea unei cercetări sociologice (anchete sociologice proprii)
S2 - Cunoaşterea socialului Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii: diferența dintre simț comun și știință (sociologie); principalele erori de simț comun. Exerciții de identificare a erorilor de simț comun.
S3 - Etapele cercetării Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii: etapele cercetării sociologice (cu accent pe ancheta sociologică). Exercițiu în echipe: plecând de la o temă prestabilită, studenții trebuie să stabilească ce anume ar putea realiza în toate etapele ce sunt subsumate pregătirii cercetării.
S4 - Conceptualizare, operaţionalizare, măsurare Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic: identificarea unui concept, stabilirea dimensiunilor, subdimensiunilor și a indicatorilor. Formularea unor întrebări specifice pentru chestionar prin care să poată fi stabilită legătura întrebării cu un indicator anume.
S5 - Ancheta sociologică Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic în echipe: identificare a unei teme relevante/potrivite pentru o anchetă sociologică (menționarea temei, scopului și obiectivelor). Discuții inițiale despre propriile proiecte de cercetare.
S6 – Construcţia chestionarului Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic de vizualizare a unor chstionare – formularea/reformularea unor întrebări din chestionar. S7 – Acurateţea datelor: erori şi surse de erori în anchete şi sondaje. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.
S8 Eşantionarea. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Exercițiu practic privind eșantionarea.
S9 Analiza de conţinut Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Vizualizarea unor reclame tv și realizarea unei grile pentru analiza de conținut.
S10 – Analiza secundară a datelor şi statisticilor oficiale. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Prezentarea unor cercetări realizate utilizând statisticile oficiale. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.
S 11- Observaţia structurată și semistructurată. Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Discuții despre propriile proiecte de cercetare.
S12 – Experimentul: Clarificare informații privind problematica abordată în cadrul cursului și a lecturilor obligatorii. Vizualizarea unui material video – experiment.
S13 – Posibilitatea prezentării progresului privind rapoartele de cercetare individuale
S14 – Prezentarea rezultatelor cercetării în fața colegilor.
Bibliografie obligatorie: Rotariu, Traian şi Iluţ, Petru. 2006. Ancheta sociologică şi sondajul de opinie. Iaşi: Polirom.
Babbie, Earl. 2010. Practica cercetării sociale. Iaşi: Polirom.
Bibliografie opţională: Chelcea, Septimiu. 2001. Metodologia cercetării sociologice. Bucureşti: Editura Economică.
Chelcea, Septimiu. 2004. Iniţiere în cercetarea sociologică. Bucureşti: Comunicare.ro.
De Singly, Francois. 1998. Chestionarul. În de Singly, Francois; Blanchet, Alain;
Gotman, Anne şi Kaufmann, Jean-Claude. 1998. Ancheta şi metodele ei. Iaşi: Polirom. pp. 17-107.
Mărginean, Ioan. 1999. Proiectarea cercetării sociologice. Iaşi: Polirom.
Moscovici, Serge şi Buschini, Fabrice. 2007. Metodologia ştiinţelor socioumane. Iaşi: Polirom.
Rotariu, Traian. 1991. Curs de metode şi tehnici de cercetare sociologică. Cluj-Napoca: UBB.
Bibliografie suplimentară Engleză: Babbie, Earl. 2004. The Practice of Social Research. 10th ed. Wadsworth.
Bryman, Alan. Social Research Methods. 2nd ed. Oxford.
Alston, Margaret şi Bowles, Wend. 2003. Research for Social Workers. 2nd ed. Allen & Unwin.
Curs
Seminar/laborator
Obiectivul general al disciplinei: Cunoaşterea și utilizarea practică a principalelor metode și tehnici de cercetare socială.
Obiectivele specifice: Dobândirea de cunoştinţe teoretice şi practice despre metodele de cercetare a socialului. Identificarea şi descrierea principalelor elemente ale unui proces de cercetare în ştiinţele sociale. Capacitatea de a oferi exemple practice ale fiecărei metode şi tehnici de cercetare. Capacitatea de a aplica practic cunoştinţele teoretice relativ la metode, tehnici și instrumente de cercetare.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74