Număr de credite: 5
Cod: ALR2404
Predare: curs 2h, seminar 2h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 3, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane
Erasmus: profesorul oferă tutorat pentru studenți Erasmus
Curs:
1 Psihologia socială (PS) - perspective, teme de cercetare.
Interdisciplinaritatea domeniului; PS sociologică, PS psihologică (experimentală); teme de cercetare
2 Dezvoltarea individului și socializare
socializare primară, socializare secundară, resocializarea/alternarea, teoria atașamentului
PROCESE INTRAPERSONALE
3 Sinele - definire, teorii
Teoriile lui James, Mead și Goffman; sine individual - sine relațional; construcția socială a sinelui; sine - identitate
4 Înțelegerea lumii sociale: limbaj, cogniție sociala și teoriile atribuirii
Limbaj, cunoaștere în viața cotidiană și construcție a realității; teoriile atribuirii: cauzalitatea fenomenologică, inferența corespondenței, covarianța; erori de atribuire, cogniție socială (ścheme mentale, categorii, prototipuri, stereotipuri)
5 Valori, atitudini și comportamente
Definire; construcția socială a sistemului axiologic al individului; relația atitudine-comportament;
6 Instinct, emoții și sentimente
Tipuri de emoții, teorii psihologice și sociologice ale emoțiilor; inteligență emoțională (socială); emoții primare - emoții sociale (vină, rușine, empatie, simpatie), controlul social al emoțiilor;
PROCESE INTERPERSONALE
7 Atracție, dragoste, relaționare, încredere (experimentul lui Stanley Schachter privind corelația dintre anxietate și nevoia de afiliere; efectul proximității - Leon Festinger și colegii; stereotipul atractivității fizice, instinct sexual)
8 Singurătate și izolare socială. Fericirea și starea de bine (well-being)
afiliere socială; beneficii și dezavantaje ale singurătății; mecanisme psihologice și sociologice ale izolării sociale; statistici; studii asupra fericirii
PROCESE INTRAGRUPALE
9 Conformitate și obediență. Eroismul cotidian
”Studiul comportamental al obedienței” al lui Stanley Milgram; efectul spectatorului (apatia spectatorului) - cazul Kitty Genovese, experimentele lui Latané and Darley privind difuziunea responsabilității; experimentul lui Zimbardo (Stanford Prison Experiment); Zimbardo - eroismul cotidian, proiectul de imaginație eroică (HIP)
10 Devianță și agresivitate
Devianță la nivel individual și de grup; norme și sancțiuni; teorii psihologice și sociologice ale devianței și delictului; teoria învățării sociale - experimentul lui Bandura ”Păpușa Bobo”; teorii ale agresivității (instinctivism, behaviorism, psihanaliză); tipuri de agresivitate (benignă și malignă);
PROCESE INTERGRUPALE
11 Diversitatea culturală (I)
Stereotipuri, prejudecăți, discriminare, teoria identității sociale, experiment Jane Elliot ”Blue Eyes-Brown Eyes”;
12 Diversitatea culturală (II)
Cultură organizațională, managementul diversității culturale în organizații;
INDIVID ȘI GRUP ÎN ORGANIZAȚII
13 Mobbing-ul sau psihoteroarea la locul de muncă. Epuizarea 1. profesională (burnout), dependența față de muncă (workaholism) și procrastinarea - probleme individuale sau psihosociale? (I)
Mobbing - definire, cauze, dinamică, forme, măsuri de de prevenire și combatere; cercetări în România.
Burnout - Perspective, factori determinanți, mecanisme, modele explicative, controverse;
Workaholism - valorizarea socială a muncii; muncă și identitate; specific și tiplogii
Procrastinare - PAWS (Procrastination at Work Scale), legătură procrastinare - caracteristici loc de muncă; forme ale procrastinării la locul de muncă (soldiering, cyberslacking), procrastinare - performanță
14. Mobbing-ul sau psihoteroarea la locul de muncă. Epuizarea profesională (burnout) și dependența față de muncă (workaholism), procrastinarea - probleme individuale sau psihosociale? (II)
Mobbing - definire, cauze, dinamică, forme, măsuri de de prevenire și combatere; cercetări în România.
Burnout - Perspective, factori determinanți, mecanisme, modele explicative, controverse;
Workaholism - valorizarea socială a muncii; muncă și identitate; specific și tiplogii
Procrastinare - PAWS (Procrastination at Work Scale), legătură procrastinare - caracteristici loc de muncă; forme ale procrastinării la locul de muncă (soldiering, cyberslacking), procrastinare - performanță
Bibliografie obligatorie
Aronson, E., Wilson, T.-D., Sommers, S.-R. (2022), Social Psychology, Tenth Edition, Global Edition, Pearson Education Limited
Berger, P. L., Luckmann, Th. (2008), Construirea socială a realității, București: Ed. Art.
Boncu, Ș.; Turliuc, M.-N. (coords.) (2016), Relațiile intime. Atracție interpersonală și conviețuire în cuplu. Iași: Polirom
Branscombe, N.-R.; Baron, R.-A. (2017), Social Psychology, Fourteenth Edition, Global Edition, Pearson Education Limited
Chelcea, S. (2021). Psihosociologie. Teorii, cercetări, aplicaţii. București: Prouniversitaria
Perel, E. (2022), Inteligența erotică. Reconcilierea vieții erotice cu viața de familie (ed.a V-a, revizuită), București: Curtea Veche Publishing
Fukuyama, F. (2022), Identitate. Nevoia de demnitate și politica resentimentului. București: Humanitas
Bibliografie suplimentară:
Texte în limba română
Gavreliuc, A. (2019), Psihologia socială și dinamica personalității. Iași: Polirom
Ilut, P. (2009). Psihologie sociala si sociopsihologie. Iasi: Ed. Polirom.
Jderu, G. (2012). Introducere in sociologia emotiilor. Iasi: Ed. Polirom.
Neculau, A. (2007). Dinamica grupului şi a echipei. Iaşi: Ed. Polirom
Zlate, Mielu (2007), Tratat de psihologie organizațional-managerială, Ed. Polirom
Texte în limba engleză
Brown, R. și Gaertner S. (2003), Blackwell Handbook of Social Psychology: Intergroup Processes, Blackwell Publishing
Delamater, J. (2006) Handbook of Social Psychology. New York: Springer
Giddens, A., Duneier, M., Appelbaum, R. (2005). Introduction to Sociology. New York: W.W. Norton&Company
McDougall W. (2001). An Introduction to Social Psychology, Fourteenth Edition, Batoche Books, Kitchener, 2001
Schneider F.-W., Gruman, J.-A. (eds.) (2012), Coutts, L.-M., Applied Social Psychology. Understanding and Addressing Practical Problems, second edition, Sage Publications, Inc.
Stainton, Rogers, W. (2003), Social Psychology. Experimental and Critical Approaches,Open University Press, Philadelphia
Pagini web:
https://www.socialpsychology.org/social.htm
https://www.iarr.org/index.html (International Association for Relationship Research)
Curs
Demonstrarea însușirii conceptelor de bază aferente tematicilor de curs și a capacității de operare cognitivă și practică cu acestea.
(Examen tip grilă: 70% din nota finală)
Seminar:
(Evaluare pe parcurs: 30% din nota finală)
Acumularea de cunoștințe și înțelegerea mecanismelor psihologice și sociale implicate în funcționarea individului și a societății, precum și a interacțiunii dintre acestea, în vederea dezvoltării unei mai bune cunoașteri personale și a lumii în care trăiesc, precum și a înțelegerii rolului activ pe care îl au, ca indivizi, în construcția realității sociale.
• dezvoltarea capacității studenților de a opera cu noțiunile, conceptele, teoriile si metodele specifice domeniului;
• dezvoltarea capacității studenților de a operaționaliza cunoștințele teoretice dobândite prin realizarea unor teme/exerciții/sarcini/(micro) cercetări primare vizând aplicarea subiectelor circumscrise tematicii cursului;
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74