Număr de credite: 6
Cod: AMR4013
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor
Tematica:
Definirea conceptelor de familie si copilarie; teorii istorice asupra familiei și copilăriei; evolutia grupului domestic din preistorie până în societatea postmodernă (locul copiilor in familie, relatiile parinti-copii-comunitate); caracteristicile familiei premoderne – copilăria premodernă; familia și copilaria modernă (sec. XIX-XX); noile forme ”familiale” și copilaria contemporana; periodizarea istoriei copilăriei – Philippe Aries si nasterea domeniului, directia ”evolutionista”, noua istorie a copilariei; copilăria în societățile vestice și non-vestice; Viața de zi cu zi a copiilor în familii; globalizarea si efectele schimbărilor socio-economice asupra copiilor.
Săptămâna 1 - Introducere în tematica istoriei familiei și copilăriei. Prezentare a domeniilor, discutie asupra bibliografiei si metodelor de lucru, familiarizarea cu cerintele cursului si seminarului;
Săptămâna 2 - Teorii asupra familiei și copilăriei;
Săptămâna 3 - Grupul domestic, statutul femeii, locul copilului in codurile de legi și Vechiul Testament;
Săptămâna 4 – Familia și copilul în Roma și Grecia Antică. Avansul creștinismului;
Săptămâna 5 - Evul mediu, Reforma, Contrareforma – căsătoria, familia, relațiile în cadrul grupului, locul copiilor, copilăria;
Săptămâna 6 –Familia și copilăria în societatea premodernă
Săptămâna 7 – Prima Tranziție Demografică, efectele sale asupra familiei
Săptămânile - 8 –9 Familia și copilăria în era industrializării și urbanizării; Societăți vestice și non vestice
Săptămânile 10 –11; Familia, copiii, copilăria și prefacerile din secolul XX
Săptămânile 12 – 13 Familia și copilăria în era globalizării – noile forme ”familiale” și provocările postmoderne. Fețele copilăriei
Săptămâna 14 – Curs de sintetizare, clarificare
Obligatorie (suport de curs):
Ariès, Philippe, L’enfant et la vie familiale sous l’Anciene Régime, Paris, Édition du Seuil, 1960
Encyclopedia of Children and Childhood. In History and Society, (ed. Paula S. Fass), New-York, London, Thompson-Gale, 2004.
Fass, Paula S., Children of a New World. Society, Culture, and Globalization, New York, New York University Press, 2007;
Goldin, Claudia, Career and Family. Women’s Century Long Journey Toward Equity. Princeton University Press, 2021.
Flandrin, Jean-Louis, Familles. Parenté, maison, sexualité dans l’ancienne société, Hachette, 1976.
Kind-Kovács, Friederike, Budapest’s Children. Humanitarian Relief in the Aftermath of the Great War, Indiana University Press, 2022
Gotlieb, Beatrice, The Family in the Western World. From the Black Death to the Industrial Age, Oxford University Press, 1993.
Shorter, Edward, The Making of the Modern Family, London, Collins, 1976
Stearns, Peter, Gender in World History, Routledge, 2000, 2006.
Therborn, Goran, Between Sex and Power. Family in the World, 1900-2000, London-New-York, 2004.
Suplimentară: (Opțională)
Graham, Ysenda Maxtone Terms and Conditions. Life in Girls Boarding Schools, 1939-1979, London, 2016.
Lawrence Stone, The Family, Sex and Marriage in England, 1500-1800, Harper, Torchbooks, 1979.
Majuru, Adrian, Copilăria la români. Schiţe şi tablouri cu prunci, şcolari şi adolescenţi, Bucureşti, Editura Compania, 2006 (prima editie, 2022, editia a doua)
Dumănescu, Luminița, Familia românească în comunism, Cluj-Napoca, Presa Universitară Clujeană, 2012.
Scurtu, Ioan, Viața cotidiană a românilor în perioada interbelică, București, Rao, 2001.
Curs: 50% examen oral
Seminar: 50% Audierea si notarea lucrarii de cercetare. Se va tine cont de metodologia de cercetare, modul de analiza, cu accent pe utilizarea conceptelor dobandite in cadrul cursului, redactarea si prezentarea lucrarii
Obiectivul general al disciplinei: Formarea bazei teoretice în istoria familiei și copilăriei. Clarificarea conceptelor de evoluție si modernizare în privința familiei. Întelegerea teoriilor cu care se operează în istoria copilăriei.
Obiectivele specifice:
· Definirea grupului familial și a principalelor organizări ale acestuia în evoluția istorică
· Clarificarea teoriilor cu privire la familie si copilarie, cunoasterea principalelor directii de cercetare si a teoreticienilor care au influentat dezvoltarea domeniilor istoria familiei si istoria copilariei
· Înțelegerea mecanismelor prin care societatea a influențat grupul domestic
· Formarea deprindelor de lucru cu sursa istorică – descoperire, interpretare, analiză
· Conștientizarea diferențelor existente în diverse societăți în privința familiei în diferite etape de evoluție pentru înțelegerea diversității conceptuale cu care operează istoria copilăriei.
· Utilizarea cunoștințelor de bază din istoria familiei și copilăriei pentru o mai bună înțelegere a contextelor familialiale prezente.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74