Număr de credite: 6
Cod: PMR1501
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: română
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor
Curs:
Modele ale dezvoltării – dezvoltarea ca sistem dinamic
Cunoaşterea mecanismelor dezvoltării şi interacţiunea cu copiii
Metode avansate de observaţie şi analiză a dezvoltării
Dezvoltare cerebrală în copilărie; interacţiune gene-mediu în dezvoltare
Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (1)
Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (2)
Ontogeneza procesării informaţiei în copilărie şi preadolescență (3)
Dezvoltarea emoţională (1)
Dezvoltarea emoţională (2)
Construirea sinelui şi relaţia cu evaluarea şcolară
Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele educaţionale
Ecologia socială a dezvoltării copilului: sistemele familiale
Impactul tehnologiei asupra dezvoltării; copiii şi comunităţile virtuale
Promovarea competenţelor cognitive, emoţionale şi sociale la copii
Seminar
Dezvoltarea ca sistem dinamic; cogniţia ancorată
Re-evaluarea fenomenului de atenţie împărtăşită în copilăria timpurie – noi paradigme de cercetare
Funcţii executive / control cognitiv în copilărie
Dezvoltarea sociocognitivă şi Teoria Minţii (TOM)
Temperament şi autoreglare
Învăţarea din perspectiva interculturală
Promovarea competențelor cognitive și socioemoționale la copii: implicații pentru educație și pentru prevenția problemelor de internalizare şi externalizare
Bibliografie curs și seminar:
1. Apperly, I. A. (2012). What is ”theory of mind”? Concepts, cognitive processes and individual differences. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 65, 825-839.
2. Fiske, A., & Holmboe, K. (2019). Neural substrates of early executive function development. Developmental Review, 52, 42-62.
3. Ionescu, T. (2011). Abordarea embodied cognition şi studiul dezvoltării cognitive. Revista de Psihologie, 57/4, 326-339
4. Ionescu, T. (2022). Copiii și oamenii mari: Căi pentru optimizarea dezvoltării umane, Presa Universitară Clujeană, CAP. 1 și 2.
5. Oudeyer, P.-Y. (2017). What do we learn about development from baby robots? WIREs Cogn Sci, 8:e1395.
6. Rothbart, M. K., Sheese, B. E., Rueda, M. R., Posner, M. I. (2011). Developing Mechanisms of Self-Regulation in Early Life. Emotion Review, 3, 207-213.
7. Scerif, G. (2010). Attention trajectories, mechanisms and outcomes: at the interface between developing cognition and environment. Developmental Science, 13, 805-812.
8. Smith, L. B., & Thelen, E. (2003). Development as a dynamic system. TRENDS in Cognitive Sciences, 7, 343-348.
9. Yu, C., & Smith, L. B. (2013). Joint Attention without Gaze Following: Human Infants and Their Parents Coordinate Visual Attention to Objects through Eye-Hand Coordination. PLOSOne, 11, 1-10.
10. Yu, C., Zhang, Y., Slone, L. K., & Smith, L. B. (2021). The infant’s view redefines the problem of referential uncertainty in early word learning. PNAS, 118, e2107019118.
Curs:
40% examen scris
20% proiect individual
Seminar:
20% examen scris
20% evaluare pe parcurs
Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea cu cele mai recente paradigme şi constructe din literatura dedicată dezvoltării copilului, cu accent pe mecanismele dezvoltării
Obiectivele specifice: Cunoaşterea celor mai recente teorii şi modele ale dezvoltării copilului, precum şi a metodologiei avansate de analiză corespunzătoare acestora Înţelegerea relevanţei particularităţilor de dezvoltare ale copilului pentru evaluarea, diagnoza şi intervenţia specifică
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74