Facultate
Caută
Close this search box.

Stratificare şi mobilitate socială

Informații utile

Număr de credite: 5

Cod: ALR1503

Predare: curs 2h, seminar 2h

Limba de predare: Română

Tip: curs principal, semestrul 5, licență, Antropologie, Sociologie, Resurse umane

Curs:

1.Conceptualizări ale inegalităților sociale

2. Rolul școlii în procesele de mobilitate socială

3. Clasa în abordările lui K.Marx și M.Weber

4. Structurarea relațiilor de clasă în abordările lui A.Giddens și P.Bourdieu

5. Perspectiva funcționalistă și critica sa. Prestigiu ocupațional și capital social

6. Transformări ale relațiilor de muncă și ale clasei sociale în perioada contemporană. Precariatul

7. Problema mobilității sociale. Conceptualizări și scheme de clasă

8. Indicatori ai poziției de clasă. Studiul cantitativ al stratificării și mobilității sociale: scheme de clasă

9. Studiul cantitativ al mobilității sociale: măsurarea mobilității și problema șanselor relative

10. Studii contemporane privind structura inegalităților și mobilitatea social

11. Etnie și clasă. Segregare și marginalizare socială

12. Relevanța clasei în contextul globalizării și migrației transnaționale

13. Inegalitate de clasă și reproducere socială în România contemporană

14. Recapitulare

Seminar

S1. Introducere. Prezentarea tematicii și structurii seminariilor.

S2. Nancy Fraser – justiție socială. Redistribuție, recunoaștere și participare politică

S3. Rolul școlii în procesele de mobilitate socială (T.Rotariu, S.Țoc, J.McCrory Calarco)

S4. K.Marx și M.Weber despre clase. Reconceptualizarea lui E.O.Wright

S5. P.Bourdieu - Spațiu social, habitus și violență simbolică

S6. Habitus și trasee profesională („cariere”) în perioada contemporană (Ingram & Allen)

S7. Relații de muncă și muncă precară (G. Standing)

S8. Formarea clasei muncitoare în România postbelică (A.Cucu și M.Mărginean)

S9. Aspecte metodologice privind studiul claselor, a stratificării și mobilității sociale în RO contemporană (C.Pop)

S10. Poziționare în structura de clase și percepția asupra inegalităților sociale în RO contemporană (C.Pop)

S11. Segregare și marginalizare socială (E.Vincze, L.Wacquant)

S12. Noi forme de inegalitate în contextul globalizării și migrației transnaționale (D.Harvey)

S13. Recapitulare. Exerciții de analiză a tabelelor de mobilitate socială.

S14. Prezentarea proiectelor de cercetare ale echipelor de studenți.

Bibliografie obligatorie:

Fraser, Nancy (2012). Probleme de teorie socială. Despre clasă și statut în societatea capitalistă. În A.Honneth și N.Fraser, Despre redistribuție și recunoaștere. Cluj-Napoca: Tact, pp. 89-119.

Rotariu, Traian (2004). Despre rolul școlii în procesele de mobilitate socială. Studia Universitatis Babes-Bolyai, Seria Sociologica, No. 2/2004.

Țoc, Sebastian (2016).Familie, şcoală şi success şcolar în învăţământul românesc.Calitatea vieţii,27(3): 189-215.

Jessica McCrory Calarco (2014).Coached for the Classroom: Parents’ Cultural Transmission and Children’s Reproduction of Educational Inequalities. American Sociological Review, 79(5): 1015–1037.

Weber, M. Class, Status, and Party, in Economy and Society (trans. by H.H. Gerth & C. Wright Mills)

Marx, K. Muncă salariată și capital, Neue Rheinische Zeitung, pp. 264-267 şi 269 (5-8 şi 11 aprilie, 1849 [1947]). Disponibil și: www.marxists.org

Erik Olin Wright (2000): The Shadow of Exploitation in Weber’s Class Analysis. Conference presentation.

Bourdieu, P. (1989). Social space and symbolic power. In Other Words, Polity Press: Cambridge, pp. 123-139.

Cucu, Alina-Sandra și Culic, Irina (2012). Procese de configurare a claselor sociale în România. O analiză relațională a căsătoriilor pentru cinci generații. În T. Rotariu și V. Voineagu (eds.) Inerție și schimbare. Iași: Polirom, pp. 159-178.

Ingram, N and Allen, K. (2019) ‘Talent-spotting’ or ‘social magic’? Inequality, cultural sorting and constructions of the ideal graduate in elite professions. Sociological Review, 67 (3). pp. 723-740.

Butler, Tim and Watt, T. (2007): Understanding social inequality. Chapter 7: New Work and New Workers. London: Sage.

Standing, Guy (2012). Precariatul şi de ce ar avea aceasta nevoie de o democraţie deliberativă. Critic Atac, 13.09.2012.

Cucu, Alina (2019). Planning labour. Oxford: Beghahn Books. Chapter 3, pp. 109-147.

Mărginean, Mara (2013). Spațiu public, spațiu privat. Experiențe cotidiene în centrele siderurgice ale regiunii Hunedoara, 1945-1968. În Jinga, L. și osomitu, Ș. (eds.). Între transformare și adaptare. Arhiva IICCMER, București, pp, 45-75.

Pop, Cristian (2016). Clase sociale în România. Metodologia inegalităților. Cluj-Napoca: Presa Universitară.

Waquant, Loic (2000). Logics of urban polarization. A view from below. In R. Crompton et al. (eds.). Renewing class analysis, Oxford: Blackwell, pp. 106-112.

Vincze, Eniko (2012). Rampa de gunoi: spațiul marginalizării urbane avansate rasializate în România de azi. Critic Atac, 11.09.2012.

David Harvey (2003): The New Imperialism. Oxford: Oxford University Press, Chapter: “Accumulation by Dispossession”, pp. 137-182 (tradus în lb.română ca Noul imperialism și publicat în 2003 la editura ALL. Volumul în limba română este disponibil la BCU).


Bibliografie opţională

Davis, K. and Moore, W. (1944). Some Principles of Stratification. American Sociological Review, 10(2): 242-9.

Tumin, M.K. (1953). Some Principles of Stratification: A Critical Analysis. American Sociological Review, 18(2): 387-394.

Rotariu, T. și Iluț, P. (1996). Sociologia. Cap. 6 – Stratificare socială. Teorii funcționaliste și Teorii de tip economic, Cluj-Napoca: Mesagerul, pp. 187-191.

Holford, Angus (2017). Access to and Returns from Unpaid Graduate Internships. ISER Working Papers, June 2017, pp. 1-37.

Bourdieu, P. (1960): The Peasant and his body. Ethnography. vol. 5(4): 579-599.

Standing, Guy. 2007. Labour recommodification in the global transformation. In Reading Karl Polanyi for the 21st Century, edited by Ayshe Bugra and Kan Agatan, 67-95. Basingstoke: Palgrave Macmillan.

Guga, Ştefan (2016). Munca atipică în România de la izbucnirea crizei. O perspectivă de ansamblu. Bucureşti: Next Publishing.

Kalb, D (2004): ‘Bare Legs Like Ice’: Recasting Class for Local/Global Inquiry. In Critical junctions: anthropology and history beyond the cultural turn, D. Kalb and H. Tak (eds.), New York: Berghahn Books, pp. 109-136.

 


Curs:

60% Test grilă – examen sesiune

Bonus pentru răspunsuri corecte la întrebările recapitulative (în total, bonus-ul cumulat poate fi de max 1p


Seminar:

40% (Din care:15% teme de seminar/25% proiect de cercetare susținut în colocviu)

Prezentarea temelor de seminar – minim 6 teme, fiecare punctat cu 0.25p. Temele în plus oferă puncte bonus. Predarea proiectului de cercetare,  prezentarea și susținerea sa într-un colocviu – 2.5p

Obiectivul general al disciplinei: Cursul îşi propune să ofere studenţilor instrumente teoretice şi metodologice pentru analiza naturii inegalităţilor sociale, a proceselor de stratificare socială și de formare istorică a claselor sociale.


Obiectivele specifice: Lecturile cerute și activitatea didactică de la curs și seminar analizează schimbările de structură socială din ţările europene postsocialiste, respectiv situaţiei din România contemporană. Construind pe cunoştinţele anterioare ale studenţilor din domeniul teoriilor sociologice (în special Weber, Marx şi Bourdieu), cursul încurajează reflecţia asupra conceptelor ce fundamentează abordările genezei şi reproducerii inegalităţilor sociale şi re-evaluarea critică a acestor concepte. Studenţii se vor familiariza cu principalele scheme de stratificare socială, cu modalităţile de operaţionalizare a noţiunilor de „clasă socială”, cu indicatorii de mobilitate şi reproducere socială.

Titular curs

Seminar

Program

Acest curs se studiază în următoarele programe:

Navigare rapidă

Discipline similare

Accessibility Toolbar

Facultatea de Sociologie și Asistență Socială