Examen de licență – asistență socială zi și IDD
Ghidul pentru înscrierea la examenul de licență – sesiunea iulie 2024
Accesează platforma de înscriere
Tematica
Tematica probei 1: Evaluarea cunoştinţelor fundamentale
Introducere în asistența socială și deontologia profesiei
- Obiectivele, valorile, dileme etice şi deontologia muncii de asistenţă socială; roluri ale asistentului social; nivele de intervenție în asistența socială. Exemplificare şi recunoaşterea acestora pe cazuistică concretă.
Bibliografie:
Miley, Krogsrud M., O’Melia, M., DuBois, B (2006), Practica asistenţei sociale, Ed. Polirom, p.23-44, 77-96Roth, M., Rebeleanu, A. (2007), Asistenţa socială. Cadrul conceptual şi aplicaţii practice, Presa Universitară Clujeană, p.38-41, 50-52, 61-67, 105-121Codul deontologic al profesiei de asistent social nr.1/2008, publicat în Monitorul Oficial Partea I nr. 178/6 martie 2008NOTĂ: Se poate și este utilă consultarea pentru subiectele indicate și materialul Roth, Rebeleanu. (2023), Introducere in asistenta sociala și deontologia profesiei, Suport de curs ID |
Teorii și metode în asistența socială
- Identificarea barierelor verbale şi nonverbale ale comunicării în mesaje
Bibliografie:
Roth, M., Rebeleanu, A. (2007), Asistenţa socială. Cadrul conceptual şi aplicaţii practice, Presa Universitară Clujeană, p.137-141, 242-248 |
- Intervenţia în procesul de asistare. Planificarea intervenţiei şi etapele ei. Intervenţia directă, indirectă.
Bibliografie:
Rebeleanu, A., Roth, M., Golea, N., (2008) „Planificarea intervenţiei în procesul de asistenţă socială”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Presa Universitară Clujeană, p.23-38Rebeleanu A., (2016). “Plan de intervenţie în asistenţa socială”, in Enciclopedia asistentei sociale, Polirom, Editor: George Neamtu (coord), 2016, pp. 670-676 |
- Relaţia dintre problemă, scop şi sarcină. Exemplificarea stabilirii obiectivelor şi a sarcinilor în modelul centrării pe sarcină
Bibliografie:
Rebeleanu, A., (2008) „Centrarea pe sarcini”, în Roth, M. (coord.) Caiet de practică pentru studenţi asistenţi sociali. Modele şi recomandări pentru proiecte de intervenţie, Prea Universitară Clujeană, p.55-64NOTĂ: Se poate și este utilă consultarea pentru subiectele indicate și materialul Poledna, S., Rebeleanu, A.(2023), Teorii și metode în asistenţa socială,Suport de curs, an II IDD |
- Observaţia (ce este metoda observatiei, rol, caracteristici ale observației științifice, fişa de observaţie )
Bibliografie:
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coord.) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg. 290-294;Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg 318-321; |
- Interviul în asistenţa socială (rol şi trăsături specifice); procesualitatea intervievării (faze, obiective şi deprinderi specifice, ghidul de interviu); tipuri de interviu: interviul centrat pe problemă şi narativ)
Bibliografie:
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coord.) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg.296-309Ivey, A.,Gluckstern,N.,Bradford Ivey,M. (1999). Abilitățile consilierului. Abordare din perspectiva microconsilierii, Cluj-Napoca, Editura RisoPrint. pg.12-15;19-26;34-40;47-53;59-70;75-82;87-96;146-149.Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg.199-221Poledna, S., Rebeleanu, A. 2020, Teorii şi metode in asistenţa socială Suport de curs, an II IDD |
- Studiul documentelor sociale (ce reprezinta st. documentelor sociale, rol, clasificarea documentelor sociale, grila de analiză)
Bibliografie:
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coord.) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg.294-296Poledna, S., A. Rebeleanu,(2020), Teorii şi metode in asistenta sociala Suport de curs, an II IDD |
- Ancheta socială (def. anchetei sociale, rol, caracteristici)
Bibliografie:
Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg.306-307Poledna, S., A. Rebeleanu, (2020), Teorii şi metode in asistenta sociala in asistenţa socială Suport de curs, an II IDD |
Metode de asistență socială: consilierea individului și a familiei
- Evaluarea familiei:
- Evaluarea în asistenţa socială a familiei (ce este evaluarea, natura. conţinutul şi rolul evaluării);
- Abordări teoretico-metodologice folosite în evaluare (sistemică/contribuţia lui A.Pincus şi A. Minahan, ecologico-sistemică, perspectiva punctelor tari, perspectiva dezvoltării/stadiile ciclului de viaţă al familiei);
- Modele și dimensiuni de evaluare a familiei (Mc Master, procesual) ;
- Metode de evaluare a individului şi a familiei (observaţia, interviul, studiul documentelor, ancheta socială) şi instrumente de evaluare (ghidul de interviu, ecoharta, genograma) utilizate în practica de asistare socială la nivel micro-social;
Bibliografie:
Hurubean, A., (2003): Construcţia metodologică a asistenţei sociale, în Neamţu,G. (coord.) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom, pg. 290-303;Payne, M. (2011) : Teoria modernă a asistenţei sociale, Iaşi , Polirom, pg.163-183Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom pg 306-312Poledna, S., (2020): Metode de asistenţă socială:consilierea individului si familiei, Suport de curs, an. II IDD |
- Consilierea – metodă în asistenţa socială: specificul consilierii în asistenţa socială, modele teoretice în consiliere, relaţia de consiliere, atribute profesionale ale consilierului, moduri de consiliere, tehnici şi deprinderi de consigliere (microdeprinderile de consiliere)
Bibliografie:
Alexiu, M. 2003. Valori și faze ale acțiunii în asistența socială, în Neamţu,G. (coord.) Tratat de Asistenţă Socială Iaşi, Polirom,pg 357-365Krogsrud, K., O’Melia, M., Du Bois, B. (2004): Practica Asistenţei Sociale, Iaşi, Polirom, pg. 177-182; 184-185, 366-380Nelson–Jones, R., (2009). Manual de Consiliere. Bucureşti, Editura TREI, pg 34-38; 94-124Ivey, A., Gluckstern,N., Bradford Ivey, M. (1999). Abilitățile consilierului. Abordare din perspectiva microconsilierii, Cluj-Napoca, Editura RisoPrint. pg.12-15;19-26;34-40;47-53;59-70;75-82;87-96;146-149.Poledna, S., (2020). Metode de asistenţă socială: consilierea individului si familiei, Suport de curs, an. II IDD |
Metode de asistență socială: grup
- Definirea și clasificarea grupurilor
Bibliografie:
Toseland, R.W., Rivas, R.F. (2017). An Introduction to Group Work Practice, 8th edition, Boston: Pearson Education, Inc., pp. 27-58 |
12.Etape în dezvoltare grupurilor
Bibliografie:
Zastrow, C.H (2019). Social Work with Groups. A Comprehensive Worktext. Stamford: Cengage Learning, capitolul 12: Grupurile de tratare a unei probleme, pp. 376-388 |
13.1. Dinamica grupurilor: conducerea (leadership-ul)
Bibliografie:
Zastrow, C.H (2015). Social Work with Groups. A Comprehensive Worktext. Stamford: Cengage Learning, capitolul 3: Group Dynamics: Leadership, pp. 84-109 |
13.2. Dinamica grupurilor: cooperare, competiție și conformare; comportamente distructive în grup; ambivalență și rezistență în grup.
Bibliografie:Zastrow, C. H. (2015). Social Work with Groups. A Comprehensive Worktext. Stamford: Cengage Learning, pp. 127-128, 132-136, 140-144.
Toseland, R.W., Rivas, R.F. (2005). An Introduction to Group Work Practice, 8th edition, Boston: Pearson Education, Inc., pp. 211-214 |
Notă: Toate materialele bibliografice corespunzătoare temelor 11, 12, 13.1 și 13.2 sunt traduse în limba română de către titularul disciplinei și se află la dispoziția studenților pe canalul cursului de Metode de Asistență Socială: Grup de pe platforma MsTeams. Materialele traduse în limba română vor fi disponibile și în format fizic la biblioteca FSAS începând cu luna decembrie 2023.
Metode de asistenţă socială: dezvoltare comunitară
- Perspectiva macrofuncţionalistă şi comportamentalistă cu privire la unitatea de bază a intervenţiilor în asistenţa socială; perspectiva lui Artur Koestler. Definirea comunităţilor. Modele de practică la nivelul comunităţii.
Bibliografie:
Baciu, C., 2008, Modele de intervenție în comunitate, Presa Universitară Clujeană, p.5- 12; 24-44 |
- Intervenţia în comunitate.
Bibliografie:
Baciu, C., 2008, Modele de interventie in comunitate, Presa Universitara Clujeana, p. 45- 50; 62-92; |
- 16. Modalităţi şi etape în luarea deciziilor în echipă. Procesul rezolvării de probleme.
Bibliografie:
Baciu, C., 2008, Modele de interventie in comunitate, Presa Universitara Clujeana, 55- 60; 108-119 |
- Promovarea proiectelor sociale comunitare cu ajutorul mass-media. Strângerea de fonduri.
Bibliografie:
Baciu, C., 2008, Modele de interventie in comunitate, Presa Universitara Clujeana, p. 97-101, 123-129 |
Notă: Pentru subiectele 14, 15, 16 și 17 ale tematicii de licență este necesară și consultarea materialului: Baciu, C. 2023, Metode de asistență socială: dezvoltare comunitară. Suport de curs, an III, IDD, disponibil și pe platforma Microsoft Teams a disciplinei.
Domenii
Teme pentru elaborarea lucrării de licență
Coordonator: lector dr. Florina Pop
Date de contact: florina.pop@ubbcluj.ro
- Politici sociale: saracie, somaj, angajare
- Abandon scolar si politici sociale/educationale de prevenire a abandonului școlar
- Integrarea sociala a tinerilor din medii defavorizate
- Persoane de etnie roma, discriminare
- Inegalitati de gen si violenta domestica
Coordonator: conf. dr. Cristina Baciu
Date de contact: cristina.baciu@ubbcluj.ro
Subiecte ce pot fi abordate în lucrarea de licenţă/disertaţie
- Protecţia drepturilor copilului: abuz, neglijare, dreptul la educatie, dreptul la sănătate/educaţie pentru sănătate, plasamentul instituţional (ex. UTF), divorţul, familii vulnerabile, copii cu nevoi special si integrarea lor scolara si sociala, copii cu parinti plecati la munca in strainatate, preventia consumului de substante la copii si adolescenti etc.
- Adoptie si plasament familial: asistenta maternala, plasamentul in regim de urgenta, cauze ale plasarii copiilor in institutii/familii, profilul asistentului maternal, profilul copilului greu adoptabil, pregatirea adolescentilor si tinerilor din plasament pentru viata independenta etc.
- Asistarea somerilor, asistenta sociala a familiilor multiproblema, beneficiari de VMG, persoane fara adapost etc.
Coordonator: conf. dr. Mihai Iovu
Date de contact: mihai.iovu@ubbcluj.ro
Tematici generale licente:
- Abuzul si neglijarea copilului in familie
- Neglijarea educationala
- Bullying
- Sanatate mentala persoane adulte (fara tulburarile de adictie)
Tematici generale master:
- Drepturile si bunastarea copilului (particularizat pe un drept anume)
- Probleme de sananate mentala in spatiul carceral
- Provocari actuale ale sectorului non-profit
- Competente ale absolventilor
Coordonator: prof. dr. Maria-Carmen Pantea
Date de contact: maria.pantea@ubbcluj.ro
Teme propuse pentru coordonare licenţă şi masterat:
- Asistenta sociala si consiliere in scoli:
- tulburari de comportament internalizat in spatiul scolar si preventia acestora (anxietatea si frica, singuratatea si timiditatea, doliul, depresia, conduitele suicidare)
- probleme de comportament externalizat in spatiul scolar si preventia acestora (violenta, hartuire sexuala)
- probleme sociale manifestate in spatiul scolar si preventia acestora (absenteismul si abandonul scolar, plasamentul, sarcina si tinerii parinti, migratia parintilor, repatrierea copiilor)
- bullying-ul.
- bariere in invatare si participare – scoala inclusiva
- orientarea sexuala, genul si etnia in scoala
- consiliere pentru dezvoltarea carierei
- alte aspecte sociale reflectate in mediul scolar/ educatie (pentru master)
- Asistenta şi integrarea refugiaţilor şi a cetăţenilor din ţări terţe
- Incluziunea sociala in sfera muncii si a angajarii.
- Politici publice în domeniul muncii şi al tineretului la nivel naţional şi European (masterat)
- Incluziunea socială a romilor
- Tineri care nu sunt în educaţie, muncă sau training
- Schimbarile climatice, injustitia sociala si domeniul asistentei sociale.
Atat pentru licenta, cat si pentru masterat: doar design de cercetare calitativ.
Coordonator: conf. dr. Sorina Poledna
Date de contact: sorina.poledna@ubbcluj.ro
Tematica licenţă
- Prevenirea riscului de abandon şcolar prin intervenții de asistență socială
- Mame minore
- Rolul matern- perspective și valori cu privire la bunăstarea copiilor
- Rolul asistentei sociale in cazurile de bullying din mediul scolar.
- Reintegrarea socio-profesionala a victimelor traficului de persoane
- Școlaraizarea ca factor de risc infracțional, la minorii aflaţi în supravegherea SP.
- Prevenirea conflictelor în mediul școlar
- Asistenta socială pentru adolescenți cu comportament agresiv
- Prevenție si intervenție în cazurile de bullying
- Familia între factor de risc si factor protectiv, în cazul persoanelor aflate in supravegherea Serviciului de probațiune.
- Percepţia deţinuţilor asupra importanţei vizitelor din partea familiei.
- Rolul familiei în pregătirea pentru liberare a deținuților
- Rolul asistentului din penitenciar
- Programe de intervenţie de asistenţă socială în penitenciar
- Metoda consilierii utilizata in munca de probațiune
- Managementul de caz în asistenta socială
- Managementul de caz în probațiune
- Prevenirea traficului de persoane prin servicii, măsuri și programe specifice asistenței sociale
- Dimensiuni comune în munca asistentului social si a consilierului de probațiune
- Presiunea grupului de egali ca factor de risc infracțional
- Factori de risc si factori protectivi ai comportamentului infracțional, din mediul familial
- Rolul și activitatea asistentului social în Unitatea de Primiri Urgențe
- Încadrarea tinerilor pe piața muncii
- Integrarea socio-profesională a tinerilor care părăsesc sistemul de protecție a copilului
- Dezvoltarea deprinderilor de viata independenta in cazul tinerilor care părăsesc sistemul de protectia a copilului
- Nevoi ale tinerilor care părăsesc sistemul de protectia a copilului
- Consilierea tinerilor care părăsesc sistemul de protectia a copilului
- Valori, teorii si metode comune probațiunii si asistentei sociale
- Integrarea instituțională a persoanelor vârstnice
- Modalități de integrare socială a persoanelor cu dizabilități
- Rolul asistentului social in integrarea socială a persoanelor cu probleme de sanătate minală
Tematica disertatie
- Dimensiuni de rol comune asistentului social și consilierului de probațiune
- Activitatea de consiliere desfășurată în cadrul serviciilor de probațiune pentru reintegrarea socială a infractorilor condamnați la o pedeapsă neprivativă de libertate
- Colaborarea dintre asistentul social din penitenciar și consilierul de probatiune
- Atitudinea mediatorilor cu privire la rolul deprinderilor de comunicare în mediere
- Rolul suportiv al familiei in perioada detenției si in pregătirea pentru liberare
- Dimensiuni ale funcționarii familiei in evaluarea riscului de recidivă
- Deficitul educațional ca factor de risc infracțional
- Indeplinirea rolurilor parentale -o perspectiva a persoanelor sanctionate penal privativ de libertate
- Evaluarea atitudinii comunitații fata de șansle de reintegrare socială a ex-deținuților
- Atitudinea angajatorilor față de persoanele sanctionate penal neprivativ de libertate
- Percepția asupra muncii in folosul comunității a persoanelor supravegheate, a consilierilor de probatiune si a mb-lor comunității.
- Atitudinea angajatorilor față de ex-deținuți
- Pregătirea pentru liberare a femeilor private de libertate
- Supravegherea si asistarea minorilor cu istoric de consum de substante,aflați in probațiune
- Evaluarea riscului de recidivă in activitatea serviciului de probațiune
- Munca in folosul comunității, o analiză din perspectiva justiției restaurative
- Colaborarea consilierului de probatiune cu familia minorului aflat in supraveghere
- Masurile educative- componenta de asistare
- Evaluarea –rolul ei in munca de probatiune conf noilor Coduri
- Raportul supraveghere- asistare conf noilor Coduri
- Mediul de viata ca factor de risc infracțional
- Paradigma desistarii aplicată în interventiile reabilitative pentru reducerea riscului de recidivă a deținuților
- Paradigma desistarii aplicată în interventiile reabilitative pentru reducerea riscului de recidivă a persoanelor aflate in supravegherea serviciilor de probațiune
- Colaborarea cu comunitatea in activitatea de probatiune
- Consilierul de probatiune manager de caz
- Relatia profesionala în probatiune; asemănări și depsebiri față de cea din asistența socială
- Risc-Nevoi-Responsivitate și Modelul Vieții Bune- modele de reabilitare aplicabilitate in munca de probațiune din România
- Individualizarea supravegherii persoanelor aflate in probatiune; comparație minori-majori
- Supravegherea și asistarea minorilor consumatori de droguri
- Colaborarea cu familia in supravegerea minorului de catre consilierul de probațiune manager de caz.
- Supravegherea în cadrul serviciilor de probațiune, a persoanelor condamnate (majori) consumatoare abuzive de alcool
- Specificul supravegherii si asistarii de către serviciile de probațiune a persoanelor consumatoare de droguri
- Evaluarea riscului de recidivă în activitatea de probatiune
- Motivatia pentru schimbare – evaluare si stategii de dezvoltare a motivatiei pentru schimbarea in supravegherea persoanelor aflate in probatiune
- Saracia ca factor de risc infractional-o analiza comparativa pe grupe de varsta si tipuri de infractiuni.
- Propunerile făcute de cp in rapoarte/referate de evaluare -perspectiva consilierilor deprobatiune si a judecătorilor
- Supravegherea și asistarea minorilor consumatori de alcool.
- Relația dintre familie, imaginea de sine și comportament delincvent. O analiză din perspectiva teoriei asocierii diferențiale și a teoriei controlului social.
- ”O zi cu tata”, analiza perceptiei detinutilor și a practicienilor, cu privire la acest program de asistență socială.
- Evaluarea unui program de interventie de asistenta socială in vederea pregatirii pentru liberare a deținuților
- Educația ca factor de risc infracțional, comparație persoane aflate in supraveghere si deținuți (tineri 28-21 ani).
- Percepția cu privire la mediere in randul lucrătorilor /specialistilor din spațiul justitiei (avocați, magistrași, polițiști, studenți la drep, sociologie și as socială)
- Reflectarea în mass media a fenomenului infracțional
- Colaborarea consilierului de probațiune cu familia pers. supravegheate
- Evaluarea percepției mb comunității (elevi și studenți asupra rolului pedepsei și a șanselor de reintegrare socială ale persoanelor care au comis infracțiuni).
- Promovarea medierii în comunitate (studiu de caz școli/universități).
- Mediererea conflictelor în mediul scolar
Coordonator: conf. univ. dr. Cristina Faludi
Date de contact: cristina.faludi@ubbcluj.ro
Teme propuse pentru lucrarea de licență:
Aspecte ale sănătății sexual-reproductive la adolescenți
- Explorarea nevoilor de deprinderi de comunicare a informațiilor despre sănătatea sexual-reproductivă a copiilor în rândul părinților
- Asocierea între relația părinte-adolescent și comportamentul sexual de risc la adolescenți
- Expunerea la violența parentală și raportarea violenței în relația de cuplu la adolescenți
- Factori biopsihosociali ai violenței și victimizării în relația de cuplu la adolescenți
Aspecte relaționale la vârsta adolescenței
- Bullying-ul și cyberbullying-ul: cât de mult contează profilul de personalitate la vârsta adolescenței?
- Stilul de îmbrăcăminte și rolul său în acoperirea unor părți ale corpului ca modalitate de rezolvare a distresului legat de imaginea corporală
- Asocierea dintre utilizarea rețelelor sociale și gratitudine în relațiile cu prietenii la vârsta adolescenței
- Deconectarea socială în perioada postpandemică: rolul atașamentului, frica de pierdere și utilizarea smartphone-ului
- Implicații ale perioadei COVID-19 în viața cotidiană a adolescenților: rolul calității relației părinte-copil
- „Prea însingurat pentru a ajuta?” Conexiunile sociale ale adolescenților și înclinația spre a ajuta în perioada postpandemică
- Victimizarea asociată bullying-ului în rândul adolescenților: prevalență și factori asociați cu starea de sănătate mentală
Aspecte ale vieții școlare
- Schimbări la nivelul conexiunilor școlare ale adolescenților în perioada postpandemică: factori individuali și familiali
- Suportul parental și starea de bună dispoziție ca factori favorizanți ai motivației pentru învățare la elevii de liceu
- Bullying-ul din școală, cyberbullying-ul și singurătatea la adolescenți
Aspecte ale calității vieții la vârstnici
- Asocierea dintre izolare socială și bunăstarea mentală la vârstnici. Ce rol joacă singurătatea?
- Asocierea sănătății și bunăstării cu singurătatea la persoanele vârstnice
- Singurătate și adaptare la schimbarea socială în rândul persoanelor cu demență și a partenerilor care le oferă îngrijire
Coordonator: conf. dr. Adina Rebeleanu
Date de contact: adina.rebeleanu@ubbcluj.ro
Tematici generale licenta:
- Politici sociale. Masuri active si pasive de protectie sociala.
- Strategii inclusive pentru persoanele vulnerabile (persoane cu disabilitati, persoane varstnice, tineri, familii, someri, etc)
- Drept si legislatie in asistenta sociala.
- Voluntariat in asistenta sociala.
Tematici generale disertatie:
- Economia sociala si asistenta sociala
- Masuri active de protectie sociala
- Antreprenoriat si inovare sociala
- Strategii inclusive si modele de interventie reabilitative
- Medierea, ca alternativa de rezolvare a conflictelor
Coordonator: conf. dr. Paul Teodor Hărăguș
Date de contact: paul.haragus@ubbcluj.ro
Teme de licență:
- Probleme ale vârstnicilor
- Evaluări de programe sociale
- Excluziunea socială a familiilor
- Copii și tineri între școală, familie și digitalizare
Coordonator: conf. dr. Nicoleta Neamțu
Date de contact: nicoleta.neamtu@ubbcluj.ro
Teme orientative pentru lucrările de licență:
1. Rolul sprijinului social în diverse relații familiale (se aleg specific cele de interes impreuna cu studentul)
2. Evaluarea funcționării sociale a persoanelor vârstnice (dimensiuni și instrumente).Studii de caz.
3. Impactul sprijinului social asupra sănătății/bunăstării subiective (fizice și/sau mintale) a persoanelor vârstnice.
4. Surse de stres, managementul stresului și prevenirea epuizării îngrijitorilor persoanelor vârstnice sau ai asistenților personali
5. Managementul stresului și prevenirea epuizării asistenților sociali. Dezvoltarea unui plan de îmbunătățire a auto-îngrijirii (îngrijirii de sine) asistenților sociali.
6. Intervenții psihoeducative pentru îngrijitorii persoanelor vârstnice.
7. Intervenții de sprijin social pentru îngrijitorii persoanelor vârstnice.
8. Reducerea izolării și a depresiei la persoanele vârstnice prin intervenții de sprijin social.
9. Alte tematici din aria mea de competență la propunerea studenților.
Coordonator: lect. dr. Eugen Baican
Date de contact: eugen.baican@ubbcluj.ro
Domenii tematice in conducere teze de licenta/disertatii masterale.:
- Preventie, terapie si reabilitare in adictii.
(Cateva teme definite: – Consumul si dependenta de alcool si droguri si violenta domestica;- Terapia prin aventura si invatarea experientiala in terapia adictiilor si in abordarea sociopatiilor/delincventei juvenile;- Impactul alcoolismului parintilor asupra copiilor;- Preventia consumului si dependentei de droguri la copii si adolescenti)
- Psihosociologia sanatatii si bolii si sanatatea publica.
(Cateva teme definite: – Campanie de informare, sensibilizare publica si lobby pentru imbunatatirea perceptiei publice si a politicilor si serviciilor pentru bolnavii cu Alzheimer si familiile lor; – Grup de suport si consiliere pentru membrii familiilor persoanelor cu dizabilitati intelectuale; – Terapie si socializare prin muzica si teatru pentru persoane cu dizabilitati intelectuale; – Integrarea si incluziunea bolnavului psihic in viata comunitara; – Ergoterapia si terapiile ocupationale pentru pacientii psihiatrici; – Discriminarea sociala si profesionala a bolnavului psihic, evaluare, informare si sensibilizare publica)
- Comportament sexual si sanatatea reproducerii.
(Cateva teme definite: – Educatia sexuala si de sanatate a reproducerii pentru adolescentii liceeni; – Perceptii asupra contraceptiei si avortului in randul adolescentilor, evaluare, informare si sensibilizare; – Consumul de sex si pornografie pe internet si implicatii asupra relatiilor de cuplu)
(Cateva teme definite: – Imbatranirea si batranetea in perspectiva unei vieti traita hedonic, respectiv ipohondru; – Servicii de ingrijire a vartnicilor cu autonomie pronuntat diminuata in Germania si Romania; – Grupuri de suport mutual, socializare si consiliere pentru varstnici)
- Comportament adictiv si infractionalitate.
(Cateva teme definite: – Codependenta, dependenta de control si implicatiile de violenta si abuz; – Modelul psihosomatic in terapia si reabilitarea persoanelor cu adictie si sociopatii/delincventa juvenila)
Coordonator: lect. dr. Adriana Teodorescu
Date de contact: adriana.teodorescu@ubblcluj.ro
DOMENII
- gerontologie socială și gerontologie narativă
- sociologia morții/death studies, death education
- sociologia maternității, eco-feminism, studii de gen
- discriminare, excluziune socială, moarte socială
- studii culturale (reprezentări ale muncii, copiilor, nașterii, comunicării, sinelui, alterității, naturii, în cultura populară)
- sociologie medicală (narațiuni sociale ale sănătății, bolii și îngrijirii celuilalt, hipermedicalizare/demedicalizare)
- sociologia comunicării, sociologie digitală
Teme (exemple, non-exhaustiv)
- atitudini ale seniorilor în fața morții/bătrâneții
- experimentare și expresii ale singurătății la vârstnicii instituționalizați
- cum văd vârstnicii instituționalizați locuirea în cămin
- cum percep vârstnicii instituționalizați pe conlocuitorii lor cu demență
- atitudini ale vârstnicilor în fața morții
- diferențe de gen în expectanțele sociale cu privire la bătrânețe și îmbătrânire
- comunicarea inter-generațională în centrele de vârstnici – șanse și provocări
- discursuri și practici ale grijii/îngrijirii în epoca contemporană
- reprezentări ale senioarelor în mass-media/cultură populară
- atitudini ale asistenților sociali cu privire la bunăstarea la vârstă adultă
- percepții ale asistenților sociali referitoare la moartea la bătrânețe
- narațiuni culturale ale bolilor cronice la bătrânețe
- discursuri sociale ale grijii pentru cei vârstnici în spațiul românesc/internațional
- îmbătrânire de succes la vârstnicii instituționalizați
- îmbătrânire activă la vârstnicii instituționalizați
- bătrânețe și îmbătrânire în comunitățile de rromi
- provocări ale îmbătrânirii la persoanele LGBTQ+
- discursuri asupra menopauzei în spațiul mass-mediatic românesc
- aspecte sociale ale comunicării medic-pacient vârstnic
- perspective sociale divergente asupra pensionării în România
- seniorii și utilizarea tehnologiilor digitale
- construcția socială a Alzheimer-ului/demenței în România contemporană
- provocările îngrijirii seniorilor cu demență la domiciliu
- politici și discursuri ale prevenției adresate vârstnicilor în România
- divorțul în rândul seniorilor
- doliu în rândul seniorilor
- social media și vârstnicii
- narațiuni sociale ale prevenției și sănătății în relație cu vârstnicii
- dinamica relațiilor dintre părinți și copii după pensionarea celor dintâi
Coordonator: lect. dr. Viorela Telegdi Csetri
Date de contact: viorela.telegdi@ubbcluj.ro
- Rolul familiei în protecția copiilor: responsabilități, riscuri, drepturi
- A trăi în mod transnațional: copii și tinerii sub impactul migrației (ex. copii crescuți în străinătate; refugiați; copii cu părinți plecați la muncă în străinătate etc).
- Copilul/tânărul minoritar provocările vieții într-un mediul multietnic
- Participarea politică și socială copiilor/tinerilor (ex. participării copiilor în protecția copiilor; participării copiilor în mediul școlar etc)
- Copii și tinerii în confruntând criza climatică. Relația lor cu mediul înconjurător
Coordonator: lect. univ. dr. Cosmin Ghețău
Date de contact: cosmin.ghetau@ubbcluj.ro
- Subculturile urbane și devianța juvenilă
- Exemple: Preferința pentru muzică alternativă și implicarea tinerilor în comportamente riscante.
- Stereotipurile și discriminarea
- Exemple: Analiza impactului stereotipurilor și discriminării în diverse contexte sociale și profesionale.
- Efectele tehnologiei digitale asupra adolescenților și copiilor
- Exemple: Perspective asupra timpului liber petrecut pe internet; Impactul tehnologiei asupra educației; Jocurile video și influența lor asupra timpului liber al adolescenților; Riscurile asociate utilizării excesive a tehnologiei și jocurilor video.
- Mișcările sociale / Comportamentul colectiv
- Exemple: Studiu asupra mișcărilor sociale recente și impactul lor asupra societății; Mișcarea socială/Acțiunea civică în promovarea schimbărilor sociale
- Iluziile pozitive
- Exemple: Riscuri și beneficii ale iluziilor pozitive în viața de zi cu zi.
- Stima de sine
- Exemple: Influența rețelelor sociale asupra stimei de sine; Cauzele și efectele stimei de sine scăzute în adolescență.
- Relațiile sociale
- Exemple: Prietenia ca factor protector în dezvoltarea adolescenților; Factorii care influențează calitatea relațiilor romantice în rândul adolescenților.
- Violența și agresivitatea
- Exemple: Analiza cauzelor și efectelor violenței și agresivității în diferite medii sociale.
Coordonator: Dávid Kacsó Ágnes (2 locuri)
Date de contact: agnes.kacso@ubbcluj.ro
- Programe de prevenire ale abuzului-violenţei asupra minorilor (în principal pt. copii şi părinţi)
- Instituţii de protecţia copilului /adopţii
- Incluziunea copiilor proveniţi din mediu defavorizat /copii romi
- Factorii sociali ai incluziunii-succesului şcolar
Coordonator: Berszán Lídia (2 locuri)
Date de contact: lidia.berszan@ubbcluj.ro
- Asistenţa socială a vârstnicilor
- Asistenta sociala a persoanelor cu dizabilitati
Dégi Csaba László (1 loc)
Date de contact: laszlo.degi@ubbcluj.ro
- Bolile tumorale
- Consum de droguri
- HIV / AIDS
- LGBTQI
László Éva (2 locuri)
Date de contact: eva.laszlo@ubbcluj.ro
- Violenţă domestică/Violenţă, abuz, exploatare/Trafic de persoane
- Munca cu grupurile
- Probleme etice
Antal Imola (3 locuri)
Date de contact: antal.imola@ubbcluj
- Protecţia copilului
- Sănătate mentală
Szabó Béla (2 locuri)
Date de contact: bela.szabo@ubbcluj.ro
- Dezvoltare comunitară
- Asistență socială a somerilor
- Politici și probleme sociale
Müller-Fabian Andrea (1 loc)
Date de contact: andrea.muller@ubbcluj.ro
- Asistenţa socială a familiei
- Devianţă
Ghid de licenţă
Declaratie pe propria raspundere
Acordul coordonatorului stiintific al lucrarii Asistenta Sociala
Ghidul pentru redactarea lucrării de licenţă în domeniul asistenţei sociale
Ghid de etică academică pentru studenţi
Procedură privind verificarea antiplagiat a lucrărilor de finalizare a studiilor
Ghid de folosire a inteligenței artificiale
Regulament examene finalizare studii 2024
Barem
Barem iulie 2024
Înscriere
Înscrierea va avea loc în perioda: 19 – 26 iunie 2024
- Examen scris (evaluarea cunoștințelor fundamentale și de specialitate): 1 iulie ora 9, amfiteatru (vă rugăm să vă prezentați la ora 8:30)
- Susţinerea lucrării de diplomă: va fi anunțată în timp util
- Susţinerea lucrării de diplomă pentru specializarea Asistenţă Socială (la Reşiţa): – va fi anunțată în timp util
Aplicația pentru încărcarea dosarelor pentru înscrierea la LICENȚĂ și DISERTAȚIE
Studenţii care au cont de MSO365 se loghează cu contul instituţional de student (adresa de mail prenume.nume@stud.ubbcluj.ro + parola).
Cei care nu au cont, pot să îşi genereze un cont alternativ. Vor primi pe e-mail parola de autentificare. Aceste conturi sunt valabile numai pentru această platformă (NU şi pentru susţinerea examenului de licenţă).
După autentificare se poate depune cererea de înscriere.
Pas 1: generarea cererii de înscriere
Pas 2: încărcarea în aplicaţie a următoarelor documente:
- cerere (generată la pas 1) – obligatoriu
- copie certificat de naştere – obligatoriu
- certificat lingvistic – în cazul în care nu este la facultate
- dovada de plată – dacă este cazul
- acte studii – se vor încărca în aplicaţie într-un fişier .pdf
Pas 3: încărcarea lucrării de licenţă/master, declaraţia pe proprie răspundere, acordul coordonatorului ştiinţific
Documente scanate necesare pentru înscrierea la examen
- cerere tip de înscriere – se descarcă din platforma de înscriere (semnată);
- diplomă de bacalaureat şi foaia matricolă;
- certificatul de naştere;
- cartea de identitate;
- două fotografii 3cm/4cm
- atestat de competenţă lingvistică, pentru absolvenţii din promoţiile anterioare (pentru promoţia 2021 atestatele sunt la facultate);
- lucrarea de licenţă (în format .pdf);
- dovada achitării taxei de înscriere (dacă este cazul);
- raportul de similitudine.
Declarație pe propria raspundere
Acordul coordonatorului științific al lucrării Asistență Socială
Navigare rapidă