Număr de credite: 6
Cod: AME4010
Predare: curs 2h, lucrare practică 1h
Limba de predare: engleză
Tip: curs principal, semestrul 1, Masteratul european în drepturile copiilor
Curs
1.Curs introductiv
2. Drepturile copilului și Convenția ONU privind drepturile copiilor (CDC)
3. Protocoale opționale ale CDC. Alte instrumente internaționale privind DC
4. Înțelegerea celor 3P în drepturile copilului
5. Principii ale drepturilor copiilor: nondiscriminare, interesul superior al copilului, dreptul la viață, participare
6. Sisteme internaționale, regionale şi naționale de implementare a drepturilor copilului
7. Obiective de dezvoltare sustenabilă și DC
8. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la viață și sănătate
9. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la educație
10. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la protecție socială
11. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la un sistem de justiție adaptat nevoilor copiilor
12. Conținutul și interpretarea CDC: dreptul la informare
13. Controverse și provocări privind DC
14. Curs final. Recapitulare
Seminar
S1 – Seminar introductiv
S2 – Drepturile copilului globalizarea
S3 – Critica socială a drepturilor copilului
S4 – Cei 3P: Protecție
S5 – Cei 3P: Prevedere
S6 – Cei 3P: Participare
S7 – Dreptul la cetățenie
S8 – Drepturile copilului sub impactul migrației
S9 – Dreptul la vot
S10 – Drepturile copilului afectați de conflicte armate
S11 – Drepturile copilului aflați în conflict cu legea
S12 – Drepturile copilului și schimbările climatice
S13 – Drepturile copilului și mediul digital
S14 – Seminar final. Prezentarea lucrărilor. Clarificarea punctajelor
Obligatorie (suport de curs):
*** Convenţia O.N.U. cu privire la drepturile copilului, ratificatã de România prin Legea nr. 18/1990, republicatã
*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la vânzarea de copii, prostituția infantilă și pornografia infantilă, ratificat de România prin Legea nr. 470/2001
*** Protocol opțional privind la Convenția cu privire la drepturile copilului, referitor la implicarea copiilor în conflicte armate, ratificat de România prin Legea nr. 567/2001
Agenția pentru Drepturi Fundamentale a Uniunii Europene și Consiliul Europei (2016). Manual de drept european privind drepturile copilului. Luxemburg: Oficiul pentru Publicații al Uniunii Europene. Disponibil la https://fra.europa.eu/sites/default/files/fra_uploads/fra-ecthr-2015-handbook-european-law-rights-of-the-child_ro.pdf
Suplimentară:
Arce, M. C. (2015). Maturing Children’s Rights Theory. The International Journal of Children’s Rights, 23(2), 283–331. https://doi.org/10.1163/15718182-02302006
Fagan, A. (2019). The Gentrification of Human Rights. Human Rights Quarterly 41(2), 283-308. https://dx.doi.org/10.1353/hrq.2019.0027.
Gaviria, J-L. (2022). Education: a compusory right? A tension within a fundamental right. British Journal of Educational Studies 70(6), 653–675. https://doi.org/10.1080/00071005.2021.2024136
Goldhagen J, Clarke A, Dixon P, et al. (2020). Thirtieth anniversary of the UN Convention on the Rights of the Child: advancing a child rights-based approach to child health and well-being. BMJ Paediatrics Open 4: e000589. https://doi.org/10.1136/bmjpo-2019-000589
Hodgkin, R. & Newell, P. (2004). Manual pentru implementarea Convenţiei cu privire la drepturile copilului. Vanemonde: Bucureşti
Holly, L. (2020). Health in the Digital Age: Where Do Children’s Rights Fit In? Health and Human Rights 22(2), 49-54. Disponibil la https://www.hhrjournal.org/wp-content/uploads/sites/2469/2020/12/Holly.pdf
Quennerstedt, A. (2013). Children’s Rights Research Moving into the Future – Challenges on the Way Forward. The International Journal of Children’s Rights, 21(2), 233–247. https://doi.org/10.1163/15718182-02102006
Vaghri, Z., Zermatten, J., Lansdown, G., & Ruggiero, R. (eds.) (2022). Monitoring state compliance with the UN Convention on the Rights of the Child. An analysis of attributes. Springer. Disponibil la https://link.springer.com/book/10.1007/978-3-030-84647-3
Wall, J. (2008). Human Rights in Light of Childhood. The International Journal of Children's Rights, 16(4), 523-543. https://doi.org/10.1163/157181808X312122
Seminar
Obligatorie (suport de curs):
Săptămâna 2:
Engel, D.M. (2012) "Vertical and Horizontal Perspectives on Rights Consciousness". Indiana Journal of Global Legal Studies, 19(2), 2. Available at: https://www.repository.law.indiana.edu/ijgls/vol19/iss2/2
White, S. C. (2007). Children’s Rights and the Imagination of Community in Bangladesh. Childhood, 14(4), 505–520. https://doi.org/10.1177/0907568207086412
Săptămâna 3:
Balagopalan, S. (2019). Why historicize rights-subjectivities? Children’s rights, compulsory schooling, and the deregulation of child labor in India. Childhood, 26(3), 304-320. https://doi.org/10.1177/0907568219856077
Aufseeser, D. (2014). Control, Protection and Rights: A Critical Review of Peru’s Begging Bill. The International Journal of Children's Rights, 22(2), 241-267. https://doi.org/10.1163/15718182-02202001
Săptămâna 4:
Egan, R.D. & Hawkes, G. (2009). The problem with protection: Or, why we need to move towards recognition and the sexual agency of children. Continuum: Journal of Media & Cultural Studies 23(3), 389-400. https://doi.org/10.1080/10304310902842975
Liebel, M. (2015). Protecting the Rights of Working Children instead of Banning Child Labour. International Journal of Children’s Rights 23, 529-547. https://doi.org/10.1163/15718182-02303002
Săptămâna 5:
Quennerstedt, A. (2015). Young children’s enactments of human rights in early childhood education. International Journal of Early Years Education, 24(1), 5–18. https://doi.org/10.1080/09669760.2015.1096238
Guillén-Fernández, Y.B., Vargas-Chanes, D. Multidimensional Child Poverty from the Child Rights-Based Approach: A Latent Class Analysis to Estimating Child Poverty Groups in Mexico. Child Ind Res 14, 1949–1978 (2021). https://doi.org/10.1007/s12187-021-09840-1
Săptămâna 6:
Crowley, A. (2015). Is Anyone Listening? The Impact of Children’s Participation on Public Policy. The International Journal of Children's Rights, 23(3), 602-621. https://doi.org/10.1163/15718182-02303005
Twum-Danso Imoh, A., & Okyere, S. (2020). Towards a More Holistic Understanding of Child Participation: Foregrounding the Experiences of Children in Ghana and Nigeria. Children and Youth Services Review, 112, 104927. https://doi.org/10.1016/j.childyouth.2020.104927
Davies, C., Waters, D., & Fraser, J. (2024). Children's and young people's experiences of expressing their views and having them heard in health care: A deductive qualitative content analysis. Journal of Clinical Nursing, 33, 1506–1519. https://doi.org/10.1111/jocn.16952
Toros, K. (2021). A systematic review of children’s participation in child protection decision-making: Tokenistic presence or not? Children & Society 35, 395–411. https://doi.org/10.1111/chso.12418
Săptămâna 7:
Sarkar, Jayashri and Blanca Mendoza. (2005). “Bolivia’s Children’s Parliament: Bringing Participation to the National Stage.” Children, Youth and Environments 15(2): 227-244. https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.15.2.0227
Manouchehri, B., & Burns, E. A. (2021). Participation as a right to the city: Iranian children’s perspectives about their inclusion in urban decision‐making. Children & Society, 35(3), 363–379. https://doi.org/10.1111/chso.12446
Săptămâna 8:
Josefsson, J. (2017). ‘We beg you, let them stay!’: Right claims of asylum-seeking children as a socio-political practice. Childhood, 24(3), 316-332. https://doi.org/10.1177/0907568216674785
Bhabha, J. (2019). Governing adolescent mobility: The elusive role of children’s rights principles in contemporary migration practice. Childhood, 26(3), 369-385. https://doi.org/10.1177/0907568219852661
Mugadza, H. T., Stout, B., Akombi, B. J., Williams Tetteh, V., & Renzaho, A. (2019). The concept of a child within sub‐Saharan African migrant homes: Reconciling culture and child rights. Child & Family Social Work, 24(4), 519–528. https://doi.org/10.1111/cfs.12632
Săptămâna 9:
Wall, J. (2014). Why Children and Youth Should Have the Right to Vote: An Argument for Proxy-Claim Suffrage. Children, Youth and Environments, 24(1), 108. https://doi.org/10.7721/chilyoutenvi.24.1.0108
Hart, D., & Atkins, R. (2010). American Sixteen- and Seventeen-Year-Olds Are Ready to Vote. The ANNALS of the American Academy of Political and Social Science, 633(1), 201–222. https://doi.org/10.1177/0002716210382395
Săptămâna 10:
Spitka, T. (2023). Children as Victims and Activists in the Israeli/Palestinian Conflict. In T. Spitka National and International Civilian Protection Strategies in the Israeli-Palestinian Conflict (pp. 107-136). Palgrave Macmillan, Cham. https://doi.org/10.1007/978-3-031-20390-9_4
Regilme, S.S. & Spoldi, E. (2024). Children’s rights in Somalia: dignity under siege in armed conflict. In S.S F. Regilme (Ed) Children’s rights in crisis. Multidisciplinary, transnational, and comparative perspectives (pp.135-170). Manchester University Press: Manchester, UK. Available at https://library.oapen.org/handle/20.500.12657/92114
Săptămâna 11:
Lynch, N., & Liefaard, T. (2020). What is Left in the “Too Hard Basket”? Developments and Challenges for the Rights of Children in Conflict with the Law. The International Journal of Children's Rights, 28(1), 89-110. https://doi.org/10.1163/15718182-02801007
Stalford, H., Cairns, L., & Marshal, J. (2017). Achieving Child Friendly Justice through Child Friendly Methods: Let’s Start with the Right to Information. Social Inclusion 5(3), 207-218. https://doi.org/10.17645/si.v5i3.1043
Săptămâna 12:
Trott, C. D. (2019). Children’s constructive climate change engagement: Empowering awareness, agency, and action. Environmental Education Research, 26(4), 532–554. https://doi.org/10.1080/13504622.2019.1675594
Săptămâna 13:
van der Hof S, van Hilten S, Ouburg S, Birk MV and van Rooij AJ (2022) “Don't Gamble With Children's Rights”—How Behavioral Design Impacts the Right of Children to a Playful and Healthy Game Environment. Frontiers in Digital Health 4:822933. https://doi.org/10.3389/fdgth.2022.822933
Curs:
50% Examen scris de sinteză (format față în față) în sesiune
Seminar:
10% Participare activă și constructivă la întâlniri
20% Conducerea unei dezbateri privind un articol științific
20% Prezentare idee de cercetare din domeniul DC
Obiectivul general al disciplinei: Familiarizarea studenților cu principalele abordări din domeniul drepturilor copilului.
Obiectivele specifice:
A. Obiective cognitive
1. Explicarea conținutul Convenției ONU privind Drepturile Copilului (CDC)
2. Explicarea şi exemplificarea abordării bazate pe drepturi
3. Identificarea responsabililor de drept în implementarea CDC
B. Obiective procedurale
1. Identificarea unor modalităţi concrete de acţiune privind implementarea drepturilor copilului
C. Obiective atitudinale
1. Evaluarea critică a drepturilor copilului în context național și internațional;
2. Utilizarea unor metode de autoevaluare a propriei activităţi de învăţare.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74