Număr de credite: 6
Cod: HMR 2104
Predare: curs 2h, seminar 1h
Limba de predare: Română
Tip: curs principal, semestrul 1, masterat, Managementul Serviciilor Sociale
Curs
1. Curs introductiv (prezentarea cursului şi aspecte administrative). Etică, instituții și organizații, societate.
2. Precizări terminologice: morala și etica. Specificitatea eticii aplicate în managementul organizațiilor.
3. Trăsăturile unei organizații morale. Stadii ale managementului etic în organizații.
4. Metode de decizie etică (principiismul, cazuistica morală, narativismul)
5. Instrumente etice (comisii, training, coduri de etică).
6. Asumpții culturale și influențe în cultura organizațională. Euristici cognitive și afective în comunicarea inter- și intra-organizațională.
7. Procesul de aculturație etică în instituții și organizații.
8.Probleme și dificultăți ale aplicării eticii în organizații ( conflictul de interese, hărțuirea, discriminarea, problema „mâinilor murdare”)
9.Responsabilitatea morală și socială a organizațiilor și instituțiilor.
10.Aculturația etică în organizații și instituții publice.
11. Abordări teoretice ale dilemelor morale din interiorul organizațiilor și instituțiilor.
12. Eterogenitatea tradițiilor etice în instituții și organizații.
13. Etică plafonată și etică pozitivă în managementul organizațiilor. Abordări aspiraționale ale ambuscadelor morale.
14. Recapitulare și concluzii finale
Seminar / laborator
1. Ce este etica în organizații? Etică și morală- precizări și delimitări terminologice
2. Limbaj și semnificație în cultura organizațională.
3. Metode de decizie etică în contextul dilemelor morale- abordări practice
4. Metode de decizie etică în contextul dilemelor morale- abordări practice (2)
5. Relativismul cultural, conflictul de valori și comunicare în cultura organizațională.
6. Influențe socio-culturale în cultura organizațională. Studii de caz.
7. Profilul moral al practicianului din instituții și organizații.
8. Dileme etice în organizații – drepturile omului și discriminarea. Studii de caz.
9. Dileme etice în organizații– problema “mâinilor murdare”, corupție și conflictul de interese. Studii de caz.
10. Aculturație etică și performanță în cultura organizațională. Studiu de caz.
11. Responsabilitatea socială corporativă și responsabilitatea morală individuală
12. Etici instituționale, datorii private și politici publice.
13. Evaluare critică și gândire creativă. Metode de reflectare și deliberare morală în dileme morale din instituții și organizații.
14. Concluzii și recapitulare finală
Curs:
Bibliografie obligatorie (suport de curs):
1. André Comte-Sponville, Mic tratat al marilor virtuţi, Editura Univers, Bucureşti, 1998.
2. Dan Crăciun, Etica în afaceri, Editura ASE, Bucureşti, 2005.
3. Henri Bergson, Cele două izvoare ale moralei şi religiei, Editura Institutul European, Iaşi, 1992.
4. Ion Copoeru, Nicoleta Szabo (coord.), Etică şi cultură profesională, Casa Cǎrţii de Stiinţǎ, 5. Cluj-Napoca, 2008.
5. James Rachels, Introducere în etică, Editura Punct, Bucureşti, 2000.
6. Singer, Peter. Tratat de Etică, Polirom, București, 2006.
7. Vasile Morar, Moralităţi elementare, Editura Paideia, Bucureşti, 2004.
8. Valentin Mureşan, Managementul eticii în organizaţii, ediţia a II-a, Bucureşti, Editura Universității din București, 2009.
Bibliografie suplimentară:
1. Karl R. Popper, Societatea deschisă şi inamicii ei, Ed. Humanitas, Bucureşti, 1992
2. Max Weber, The Theory of Social and Economic Organization, The Free Press, Collier Macmillan Publishers, London, 1964.
3. Schein, Edgar.H. Organizational culture and leadership, Third Edition, Jossey-Bass, San Francisco, 2004.
Seminar:
Bibliografie obligatorie (suport de seminar):
1. Adrian-Paul Iliescu, Etică socială și politică, Ars Docendi, 2007
2. Jeurissen, R. Moral complexity in organizations, în M. Korthals, R. Bogers (eds.),
Ethics for Life Scientists, Springer, 2005.
3. Kaiser, M. Practical Ethics in Search of a Toolbox, The National Committee for
Research Ethics in Science and Technology, Oslo.
4. James Rachels, Introducere în etică, Editura Punct, Bucureşti, 2000.
5. Singer, Peter. Tratat de Etică, Polirom, București, 2006.
6. Valentin Mureşan, Managementul eticii în organizaţii, ediţia a II-a, Bucureşti, Editura Universității din București, 2009.
Bibiografie suplimentară:
1. Kaptein, S. P. Ethics Management. Auditing and Developping the Ethical Content
of Organizations, Kluwer, 1998.
2. Rossouw, G. J. van Vuuren, L. J. "Modes of Managing Morality: A Descriptive
Model of Strategies for Managing Ethics", Journal of Business Ethics, 46:
389-402, 2003.
3. Singer, P. Despre etică, în V. Mureşan (ed.), Filosofia morală a lui R. M. Hare,
Paideia, 2006
Curs:
60% Examen scris (format față în față) în sesiune
Seminar:
30 % Prezentare orală„Managementul eticii în organizația x”
10% Participare activă la întâlnirile de seminar
Obiectivul general al disciplinei: Acest curs își propune dezvoltarea unei expertize în domeniul eticii în managementul instituțiilor publice și al organizațiilor, prin achiziționarea de abilități, cunoștințe și atitudini ce pot fi exersate în relația dintre modelul comportamental individual și dinamica culturii organizaționale. Cursul urmărește să ofere o înțelegere aprofundată a conceptelor și teoriilor etice aplicabile în mediul organizațional, facilitând astfel luarea deciziilor morale responsabile și contribuind la dezvoltarea unui climat organizațional bazat pe integritate și transparență. Totodată, se pune accent pe dezvoltarea capacității studenților de a analiza și rezolva dilemele etice din contextul instituțional, de a forma o atitudine proactivă în gestionarea situațiilor dilematice moral și de a integra principiile etice în procesele de management, promovând responsabilitatea socială și o conduită etică la toate nivelurile organizaționale, în vederea unui management sustenabil și eficient.
Obiectivele specifice:
1. Identificarea principalelor coduri de etică și deontologie profesională aplicabile în managementul instituțiilor publice și al organizațiilor.
2. Descrierea impactului culturii organizaționale asupra deciziilor etice luate de profesioniștii din instituțiile publice și organizații.
3. Aplicarea principiilor etice fundamentale în analiza situațiilor dilematice care apar în managementul instituțiilor publice.
4. Utilizarea conceptelor etice pentru a evalua deciziile strategice luate în cadrul organizațiilor, având în vedere aspectele morale implicate.
5. Analiza critică a situațiilor de corupție sau de conflicte de interese din cadrul instituțiilor publice și identificarea soluțiilor etice posibile.
6.Utilizarea gândirii critice, cu accent pe dezvoltarea tehnicilor argumentative și explicative.
7.Formularea unor politici etice care să prevină și să gestioneze conflictele de interese și crearea unui plan de implementare în cadrul organizațiilor.
Acest curs se studiază în următoarele programe:
B-dul 21 Dec. 1989 Nr. 128, Cluj-Napoca 400604
+ 40-264-42.46.74
+ 40-264-41.99.58
+ 40-264-42.46.74